|
|
|
|---|---|
|
Tjena! tänkte byta olja i min m42b18 inför vintern till något lite lättare då de blir några kallstarter! Körde Mobil1 5w-50 peak life nu på sommaren och det fungerade kanon! Har kollat runt lite och Mobil1 new life 0w-40 verkar som ett intressant alternativ! Någon som har synpunkter på detta? Jätte tacksam för svar :-) | |
| Som med många andra oljor så kommer det att fungera alldeles utmärkt. | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Kort svar : Inga problem! Det är ju första siffran som anger oljans viskositet vid låga temperaturer (dvs hur oljan är när du faktiskt gör kallstarter). Den andra siffran anger oljans viskositet vid motorns driftstemperatur (för att vara exakt så mäts det vid 100 grader C). Så en 0W-50 eller 0W-40 olja fungerar bra rent viskositetsmässigt. Men av de två hade jag nog valt 0W-40 oljan (om du inte har en rejält sliten motor internt och behöver en något tjockare olja vid driftstemperatur). Alla oljor fungerar kanon en sommar :-) Det går inte att köpa en olja som kan rasa en motor på så kort tid (eller gör såpass stor skada att man kan uppfatta skillnaden). Det viktiga är klassificieringen. Vilka klassificeringar har dessa två oljor? Det är API, ACEA och BMW LL klassningarna jag syftar på. Dessa klassificeringar (samt viskositeten) är det enda en vanlig bilintresserad person behöver för att köpa olja. |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Mobil1 New Life 0W-40 har dessa specifikationer API SN ACEA A3 BMW LL-01 Så i denna bilen fungerar denna olja alldeles utmärkt. Men den hade inte varit lämplig i en typ 10 år gammal eller nyare BMW med dieselmotor (de kräver ACEA C3 / BMW LL-04 dvs Low-SAPS pga deras avgasreningskomponenter). Ej heller hade den varit lämplig i en lite nyare BMW då dessa kräver BMW LL-04. Så allt man behöver finns i dessa små magiska bokstäver : "API", "ACEA" och "BMW-LL". Dessa ska man lära sig! :-) |
|
Hej och tack så mycket för hjälpen, väldigt uppskattat! Det blir att köpa mobil 1 0w-40 oljan då! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.