|
|
|
|---|---|
|
Tjena Har ett par original sommar fälgar BMW 17" som jag inte använder och skulle vilja sätta på vinterdäck på dom. Dimensionen är nu är 255/40/17 och undrar vilka andra dimensioner som skulle funka utöver den som jag har nu. Mvh | |
| Vad är det för bredd på fälgarna? | |
|
Här kan du kolla vilka dimensioner som är likvärdiga dina Länk Men du behöver som jsn säger även ta hänsyn till fälgbredden. |
|
|
Det är 2x 8" & 2x 8.5" Så vad skulle ni rekommendera för däckdimensioner? Har kollat lite på den tabellen men förstår mig inte på riktigt. |
|
| På 8,5" så skulle jag inte vilja ha smalare än 235 eller 245. Åtminstone 235 funkar utan problem på 8", förmodligen även 245. | |
|
Okej då vet jag! Blir det bra med 245/40/17 eller ska jag köra på 245/45/17? Vad hade du själv tagit? Mvh |
|
| Eller 235/45/17 Fram & 245/45/17 Bak? | |
|
Blanda inte enligt det sistnämnda i alla fall - de har olika rullomkrets och kan göra att ABS- och antispinn/antisladdsystemet får tuppjuck... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jaha okej! För på sommar fälgarna så kör jag på 235/35 - 265/30 däck 19" fälgar. Och inte märkt av något med ABS osv. Men det blir bra med 245/45 runt om då istället? Mvh |
|
|
Nej, men sommardäcken har ju olika profil fram och bak - utan att ha räknat på det skulle jag tippa på att det gör att fram- och bakhjulen får snarlik rullomkrets trots olika bredd. 245/45-17 blir nog ganska högt! Vilka däckdimensioner är rekommenderade av BMW - det står det på din B-stolpe på förarsidan? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ah jo det har du rätt i! Det står såhär: Länk Mvh |
|
|
225/45-17 kanske blir lite väl raka däcksidor på 8,5" (men det går då fälgen är ca 216 mm bred och däckets sektionsbredd brukar vara bredare än angivet mått som normalt mäts på slitbanan (även om det förekommer stora skillnader mellan olika däckfabrikat och även mellan olika däckmodeller från samma tillverkare inom angiven "bredd") - i detta fallet 225 mm), men 235/45-17 borde fungera bättre än 245/45-17 i alla fall... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Okej då vet jag hur det ligger till då. Tack så hemskt mycket för hjälpen då blir det bara att klicka hem ett par däck. Tänkte köra på Länk den här vintern. Eller finns det förslag på ett par andra däck? Mvh |
|
|
Jag hade kört 225-45 runt om på dom fälgarna om det ska vara vinterdäck på. Det kommer såklart bli lite mer stretch bak men inga konstigheter. Bara man håller koll på att fälgarna sitter på rätt plats med då. Fast en 335D kanske behöver ha lite mer gummi bak med? Finns väl lite vrid att kämpa med där. ;-) |
|
|
Klickade hem ett par 235/45 runtom med NOKIAN HAKKAPELIITTA R2 däck istället för däcken jag länkade innan. Så blir att köra på dom nu och hoppas att det funkar fint o vinter. Haha precis som du säger att det är lite vrid att kämpa med :) Men vi hoppas att det går bra ändå. |
|
| Tror det är den bästa kompromissen du kan göra givet materialet du har :) | |
| Blir kanon. Kör R2 men på 18" med samma fälgbredder som du. Jag åker 235/40-18. Sitter bra både på 8 och 8.5". | |
| Jag blev supernöjd kan jag ju säga! Riktigt bra köregenskaper nu rullar fint går väldigt mjukt osv. Så jag är nöjd och hoppas det blir en bra vinter! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.