|
|
|
|---|---|
|
Hade tidigare en 3-serie GT med Internet. I den gick det på 4G, i min nya X4 så går Internet på 3G istället. Kan man byta SIM och få 4G eller krävs byte av någon HW också? | |
| Känns ju helt ologiskt! 3-serien borde ju ha 3G och 4-serien 4G. Någon har uppenbarligen fått järnsläpp i Muenchen... ;) | |
|
Var glad att du har 3G i alla fall. I min X4 -15 har jag 2G. Det är så segt så det är oanvändbart. |
|
|
I bilen precis som i mobilen är det två saker som båda måste vara rätt: dels ska hårdvaran (dvs bilen/mobilen) stödja 4G/LTE, dels ska abonnemanget ha det aktiverat. Abonnemanget kan man lite förenklat säga ligger på SIMkortet men vill man krångla till förklaringen lite så är SIMkortet egentligen det som identifierar ditt abonnemang i mobilnätet och sedan ligger inställningarna i operatörens växlar, t ex i operatörens HLR, en del av växlarna som talar om vilka tjänster du har resp inte har. I HLR finns ett antal parametrar som talar om ifall just ditt abonnemang har tex 2G/GSM, 3G/WCDMA, 3,5G/HSPA resp 4G/LTE på eller av. Om du kommer åt bilens simkort kan du kanske prova med ett SIMkort till ett abonnemang som har 4G aktivt men det bör helst vara samma operatör så det inte blir strul med inställningarna för tex APN. APN accesspunkten - där bilen kopplar upp sig mot internet, kan väl närmast jämföras med modempoolen man ringde till förr och t ex släpper troligen inte telias APN in ett abonnemang från telenor och vice versa. I vanliga smarta mobiler brukar ju mobilen känna av vilken operatör och ladda hem rätt inställningar t ex rätt APN då man sätter i ett nytt SIMkort men vet inte om bilens mjukvara gör likadant. Jag hade frågat/klagat hos BMW. Att koppla upp ett infotainmentsystem i en bil över 2G, låter som ett dåligt skämt idag, i mina öron. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Nu hade ju Tompa iofs 3G så det är ju inte helt nattsvart. Det finns många anledningar varför bilen väljer att gå ner på 3G istället för att använda 4G. Kan vara bilens HW, kan vara abonnemang, kan vara störningar från närliggande utrustning, t ex annan mobil, kan vara att erbjuden LTE ligger på 900 MHz (gamla GSM-bandet) vilket störs av det egna Telematics-systemet (GSM 900) och då väljs 3G istället. Ja det kan som sagt finnas många anledningar... | |
| telia sense om de prompt ska vara uppkopplat | |
|
Kruxet är att min X4 aldrig går på 4G/LTE, alltid 3G. Tror den bara har stöd för 3G. Den är tillverkad i februari -16. Provkörde en alldeles ny X4, den hade den nya iDrive med stöd för Apple CarPlay och en annan layout. Kan tänka mig den har 4G/LTE. Dock konstigt eftersom min GT var tillverkad i september -15 och typ alltid gick på 4G/LTE, ytterst sällan den gick över på 3G. Får väl kolla med verkstan, dock brukar de ha dålig koll på såna här saker tycker jag... |
|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Vilka tjänster har man tillgång till via mobilnätet? 4G/LTE går för tillfället inte att använda för circuit switchede tjänster såsom samtal etc. Telia kommer dock inom snar framtid att lansera VoLTE (Voice over LTE) men jag undrar om detta kan vara något. Bilen är kanske beredd på att utföra emergency call vid olycka och därmed campar i 2G/3G? Nu gissar jag dock då jag fortfarande håller mig till SIM-lösa modeller men är det endast packet switchade tjänster man är ute efter så är det endast abonnemanget eller täckningen. I värsta fall bugg på modemmjukvaran. |
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Vissa operatörer däribland Tele2 och Telenor använder olika APN:er till 2G/3G och 4G vilket också kan vara en anledning beroende på hur modemet läser av info på SIM:et. Kan ni testa andra SIM? Har ni ens åtkomst till själva kortet? |
|
Min GT använde 4G/LTE för hämtning av data vid ändring av tex widgets samt givetvis när jag använde internet i bilen. Allt detta görs med 3G i X4an. |
|
|
En dum fråga. Hur får man reda på vilken G man har i sin bil? |
|
|
Det står uppe till vänster i skärmen när den laddar ner data. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.