|
|
|
|---|---|
|
Hej! Tänkte kolla om nån har koll på följande :) Har en 525 -02 Touring om det har betydelse. Tanken är att den ska gå på isen i vinter.. Tänkte skaffa ny klump och svetsa ihop. Hittar endel klumpar men ingen som har rätt utväxling. Kan inte med vad siffrorna betyder och vad jag skulle kunna ha istället. Det gör mig absolut inget om bilen varvar mer och blir starkare. Har jag förstått det rätt ska det passa oavsett om det är från 520-528 men kan ha fel, rätta mig gärna :) Nån med erfarenhet eller kunskap? Tack på förhand | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Siffrorna anger precis som du säger just utväxlingen. Det hela är faktiskt otroligt enkelt. Motorn snurrar med ett visst visst varvtal. Detta varvtal reduceras först av växellådan (olika mycket beroende på vilken växel man har i). Därefter reduceras detta varvtal ytterliggare av slutväxeln. Och detta är nu varvtalet som bakhjulen snurrar med. Notera att vi alltid har nedväxling (dvs reducering av varvtal) i både växellådan (förutom i högsta växeln för de flesta moderna växellådor) och slutväxeln. Nu har jag ingen personlig erfarenhet av iskörning eftersom det inte funnits is härnere i södra Sverige sedan danskarna sprang omkring här helt okontrollerat. Men såvida du inte ska slå några magiska hastighetsrekord så bör det inte spela någon större roll vilken utväxling du väljer. Med en högre utväxling i slutväxeln så får du mer vridmoment ut till bakhjulen, men det lär du inte ha någon nytta av på isen (som jag förstår det är det alltid greppet som är den faktor man alltid kämpar med att få kontroll över). Slänger du i slutväxel med hög utväxling så kan du istället shortshifta för att komma runt det. Med en lägre utväxling i slutväxeln så får du mindre vridmoment ut till bakhjulen, men det bör inte vara några problem vid iskörning som sagt. Beror väl isåfall vilken typ av däck och typ av körning som ligger på schemat, men det stod inte så mycket om detta i inlägget. Men i korta drag gäller följande: Med en högre utväxling (exempelvis 4.00) så kommer vridmomentet ute vid hjulen vara högre men den teoretiska topphastigheten kommer eventuellt att reduceras. Med en lägre utväxling (exempelvis 3.00) så kommer vridmomentet ute vid hjulen vara lägre men man har möjlighet att nå högre topphastighet (innan man slår i varvstoppet förutsatt man har tillräckligt med effekt i motorn). Låt oss ta ett räkneexempel (från en E30 323i -85): Motorn snurrar med 2000 rpm. Vid detta varvtal producerar motorn 175 Nm. Jag har 3:ans växel i, som har en utväxling på 1.40, vilket betyder - att varvtalet UT från växellådan är = 2000 / 1.40 = 1429 rpm - att momentet UT från växellådan är = 175 * 1.40 = 245 Nm Nu har denna en slutväxel med utväxlingen 3.46, vilet betyder - att varvtalet UT från diffen är = 1429 / 3.46 = 413 rpm - att momentet UT från slutväxeln till varje hjul är 245 * 3.46 / 2 = 424 Nm Nu sitter det original 195/60R14 däck i detta räkneexempel, vilket betyder att hjulets omkrets är 1778.2 mm. Eftersom hjulet snurrar med 413 rpm och dess omkrets är 1778.2 mm betyder det att den tillryggalägger 413 * 1778.2 = 734396.9 mm/min = 734396.9 * 60 mm/timme = 734396.9 * 60 / 1000 meter/timme = 734396.9 * 60 / 1000 / 1000 kilometer/timme = 44 km/h |
|
Oj det var svar som heter duga! :) Tack för nedlagd tid Hittar på reloem att jag har utväxling 3,23 orginal. Som jag tolkar det så är jag ute efter högre utväxling exempel 4.0 då. Jag kommer åka på isdäck och toppfarten spelar ingen större roll. Vill komma upp i 150 kmh som max ca. Bättre med mer vrid då bilen är lite trött i grund och botten. Nästa kuggis då om nån vet. Kan jag ta klump från vilken e39 som helst och det passa "bult on" så att säga? Är det fler än från e39 som passar? |
|
|
finns lite olika när det gäller storleken på drivknutar, men alla från bensins-sexorna skall vara bolt on, 540'an tror jag har större knutar, säkerligen 530D också. och M5'ans skall du spara till nåt annat och inte sätta svetsen i :-) tumregeln brukar vara ju mindre motor desto högre utväxling så du borde hitta det du vill ha hos en 520 |
|
| Okej ska se vad jag får tag på! Tack för hjälpen 👍🏻 | |
|
Det som dyker upp i första hand då är en diff från 05:a 530 dvs e60. Vad tror panelen om detta, är det passform eller är det för nytt då man kliver emellan karosser? |
|
Angående att svetsa differentialen, finns det inte mini-spools att köpa till ett överkomligt pris till BMW-differentialer? Det känns ju som att det borde finnas en marknad för detta. |
|
Hm. Vad är det för något, inte hört talas om mini spool förut? :) Har iaf diffen från 530automat e60 (3,64) hemma i garaget nu. Någon som vet om det passar, med eller utan modifiering? Eller måste jag byta till en från e39? Mvh |
|
Installera en mini spool byter att man byter ut spider och side gears mot en solid metalldel, därmed låser ihop de två axlarna. Länk Länk Installera en spool betyder att man byter ut hela innandömet med en en solid metalldel (dyrare men starkare än en mini spool). Länk Vanligt förekommande bland Strange, Dana och allt annat. |
|
Okej. Nja hittar inget direkt för bmw när jag söker. Tanken var också att jag ska behålla orginaldiffen för att montera tillbaks när det är färdigkört på isen. Därför vill jag ha en utbytes så att säga. Ingen som har koll om det passar e60 530 till min e39 525? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.