AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.891

Köpa ny BMW 520d - Msport eller ej?

Ska köpa ny 520d xdrive.
Numera så ingår ju sportpkt i priset, med läder Dakota, 18" fälg och sportstolar i princip.
Lägger man till 500kr får man m-ratt, självklart tillval för mig.

Ett tillägg på msport ligger idag på 19900kr
Är det värt pengarna undrar jag? 19400kr kan man ju säga då jag ändå tänkt köpa ratten.

Sedan så verkar det som att om man väljer msport så kan man lägga till alpinvit (dvs vit solid) utan tillägg.
Detta kostar ju annars 3000kr jämfört med svart solid.
Men, är lite osäker, kan ngn bekräfta detta?

Isf är ju tillägget från sport till msport bara 16400kr om man ändå tänkt ha alpinvit.
Frågan kvarstår, värt det?

Msport är ju lite sportigare ja.
Då jag ändå tänkt ha xdrive så blir det vad jag förstår inget annat chassi.
Det blir andra fälgar, men fortf 18 vs 18, smaksak vilka som är snyggast.
Andra designval på lister m.m., kanske inga jätteskillnader.

En nackdel är dock att det inte är läderklädsel.
Det gillar jag inte riktigt.

Hur barnvänlig är alcantara-klädseln i msport?

ju
164
juha01
F10 -15
På F10 kostade paketet drygt 50 papp för ett år sedan, så visst låter det billigt. På sedanen så gör det väldigt mycket för helhetsintrycket, men då jag är lite anti kombi så är jag mer tveksam. En kombi blir ju aldrig "sportig" på samma sätt.

Det svarta innertaket samt 10 mm sänkning ser jag inte som en fördel dock. sänkningen slipper du om du lägger till xdrive.
ju
164
juha01
F10 -15
Utan M-sport (gäller även ratt) slipper du även att vara nojjig så fort du inte parkerar i garage med tanke på inbrottsrisken.
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Tycker M-Sport gör mycket, hade det på min X5 också. Maffigare front, lite dekaltrim men med xdrive samma chassi som utan M-Sport. Minns inte va 19" M-fälgar kostade extra men dom är riktig snygga tycker jag. Enda är att dimljusen fram försvinner om du tar dieselvärmaren men det är det värd.

Har inte M-Sport stolar men komfortstolar så osäker på hållbarheten med alcantara. Har haft alcantara på andra bilar och det har inte varit nåt problem med barnen tycker jag.

Crille
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Om du väljer M Sport kommer du märka att varje gång du parkerar så vänder du dig om för att kolla på bilen och vara så där äckligt nöjd. 19k är kaffepengar och det kommer du ha igen när bilen ska säljas.

Stölder av M Paket var vanligare på e39or, det de vill ha nu är ratten och den har du redan i sportpaketet.

Skinn kostar 10k extra och kan vara en bra idé om du har kids i bilen.

Alltså: Köp!
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Om du "bara" behöver lägga till 16 400 för att få M-sportpaketet är det väl inget att snacka om. Du kommer garanterat få de pengarna tillbaka när du säljer, vilket man inte kan påstå om man betalat uppåt 40-50K för att få M-paketet.
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Det verkar bara vara Touringmodellen som har M-sportpaketet för 19900 kr. Inte sedan. Stämmer det?
Många i tråden jämför lite äpplen och päron också tycker jag.
Tidigare kostade sportpkt ca 30k och msport ca 50k

För att slippa ha 17" fälgar, tygstolar, icke sportstolar osv så kunde man då välja ovanstående paket.

Nu ingår ju sport i alla nyköp sedan en vecka tillbaks, differensen i pris mellan sport och msport är alltjämt lika stor.

Men msport är ju lite snyggare, det är ju fördelen som jag ser det.
Nackdelen är ju tyg/alcantara då.
Men jag ver ärligt talat inte om det är värt 16400kr för lite exteriör design bara när man dessutom får gå ner från läder till tyg/alcantara på stolarna.
Tillägg för läder på msport är 12k, det är inte akutuellt.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Definitivt värt att ha m-sport. Alcantara är dessutom mycket skönare än skinn.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Dakota-skinnet är inget som jag går i gång på; hade själv hellre valt alcantara i så fall. M-sportpaketet kanske inte höjer andrahandsvärdet lika mycket som tidigare men gör bilen klart mer lättsåld, vilket också är något att lägga till. Och snyggare... :P

Är ju partisk i målet, men jag hade absolut valt M-sport!

----
BMW CS/SC #6212
Hade en ny 520d över sommaren och den såg riktigt tråkig ut, men med rätt fälgar (då snackar vi betydligt större än 18") så är kombin ok, sedanen ser fortfarande för jävlig ut utan m-sport.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.