AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
949

Val av sommarbil? 3 serie (E46/E92?) eller Z4 (E85)?

Er
3
ErikN
BMW 525i E61 ('04)
Hej alla!
Jag är ny på forumet här och skulle vilja ha lite hjälp i min beslutsångest.
Jag förstår att jag bör provköra själv men en kort provkörning kan ju inte visa allt som en längre tids ägande kan göra, därför vill jag gärna ha lite input från er! :)

Bakgrund (går att hoppa över detta om ni vill)

Jag har tidigare haft en E39 523 som jag var nöjd med. Jag blev inte helt vän med automatlådan (steptronic) då den inte riktigt betedde sig som jag ville, slirade onödigt mycket och motorbromsade inte som jag var van med. Men jag saknade den ändå lite efter att jag sålt bilen.
Nu har jag en E61 525 med manuell låda som jag är mycket nöjd med som brukis. Urskön motorgång och bra komfort, men ganska tråkig bil i övrigt.
Den går ju att gasa med på småvägar men bränsleförbrukningen ökar betydligen mycket mer än nöjet med den lilla motorn i en så tung bil.

Som busbil har jag en Subaru Impreza som jag kört med till Nürburgring bland annat.
Det var kul att bila med sambon men jag vet inte om jag är så sugen på att göra det igen i en så bullrig bil utan farthållare.
Jag vill bila igen och jag vill till Nürburgring igen

Frågeställning:
Vad ska man då ha för sommarbil?
Imprezan kommer finnas kvar som busbil så jag söker mig en bil att glida omkring i hyffsad komfort.
Bilen får vara lite stötig så länge den inte är värre än en Impreza (WRX STi '04) för den biten var helt okej. Problemet är bullret där det blir lite ansträngt att hålla en konversation med medpassageraren om asfalten är annat än ny och där man helst kör med öronproppar vid längre färdet.

Det började med planer på att skaffa en 335i E92, sedan blev jag sugen på cab och tänkte då 335i E93
Men sen blev det en ny motorcykel och lite annat så nu är pengarna begränsade och budgeten satt till 100k gärna lite mindre.
Det får man ingen 335i för.

Så nu lutar det åt en 3-serie, antingen en lite finare E46 (ej m3) cab/coupé, en E92 eller en billig z4 (e85)

En fråga som alltid debatteras "Är cab värt den extra pengen/vikten?"
Hur resonerar ni kring det i mitt fall, där bilen ska vara lite kul att köra och klara ett varv på ringen?

Tanken av automatlåda lockar mig då man riskerar att hamna i lite köer när man bilar till större städer?
Förstör den körglädjen i en lättare bil?

Tittar man på blocket just nu så räcker pengarna till:

Diverse 330ci/cab, manuell eller automat
Hur är komforten i dessa? Är rosten ett stort

Z4 3.0 manuell med 19k mil (+ för stor motor)
Z4 2,5 manuell med 10k mil (+ för lägre pris och inte så många mil)
Z4 2,5 automat med 14k mil (+ eller - automatlåda? lär varva lägre vid långfärd än manuell som jag förstått det)
Är en Z4 för bullrig/obekväm för långfärder?
Förstörs nöjet helt med steptroniclådan?

E92 325i manuell eller automat

Läget på blocket kan mycket väl ändras innan jag får loss pengarna men hur tänker ni kring mitt något förvirra(n)de inlägg?

Hjärtat säger just nu 325i automat för glidarkomforten (vilket är det jag främst saknar i imprezan) men z4 för körglädjen (men det har jag ju redan i imprezan? fast komforten kanske är lite roligare och så är det en cab). Det är som sagt just nu, men det hinner nog bestämmas om sju gånger innan det är aktuellt med köp :P

Tack på förhand

Mvh Erik
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Köp en Mazda Miata. Du har ju redan en vardagsbil. Miatan är både en cab och sportbil samtidigt. Du får en fin 2006:a från ca 75 tkr. Mycket felfri och pålitlig dessutom. Har kört min Miata 3 sommarsäsonger. Det har blivit nya sommardäck och årlig service. Annars inga reparationer.

Er
3
ErikN
BMW 525i E61 ('04)
Har den långfärdskomforten då?
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Nej, den är roligast på kurviga vägar. Åker bara på motorvägen i nödfall.

Er
3
ErikN
BMW 525i E61 ('04)
Då faller den ju bort, tyvärr. Kul bil att svänga med har jag redan :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.