AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.183

Nya skivor bak 320d e91

Sida 1 av 2
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Då var man tillbaka i träsket igen efter 6års bortavaro. Köpte förra helgen en vit fin 320d med panoramatak, nice! Dock var skivor och klossar bak slut och skall bytas. Har kollat lite i trådar här som vanligt, men blir inte riktigt klok på prisbild. En del länkar jag följt verkar vara tyska men är på svenska.
En tysk sida hade flera märkenoch jag plockade ihop ett kit medBremboskivor och dito klossar, hamnade på ca 2100kr med frakt, känns ok. Men det står saker på vissa som jag inte riktigt kan tyda, tex "för specialmodell"/"ej för specialmodell". Vad menas?
Skivorna säljs ofta som par, men det är inte lika givet med klossarna, om ett paket har fyra klossar eller två/paket. Vad är bäst märke?
Tack för hjälp!

Hur var det här då?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Vet inte om länken funkar:Länk. Bosch belägg ,trw skivor belagda grym kvalité på bägge märken 1375:- + 29:- i frakt. Mrauto.se. Välj o vraka.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Oj glömde slitvarnaren 78:- :-)
Transocean
Specialmodeller = polisbilar etc med större diameter på bromskivan. De allra flesta har vanliga skivor. Jag har en M-sport från 2011, vanliga skivor. Lättast kollar man med ett mätband, mät bredden på den blanka ytan på bromskivan där klossen tar. Sen kollar du bredden på klossarna du skall handla, måtten är som regel alltid angivna (längd, bredd, tjockhet). Specialmodeller har klossar som är ca 2 cm bredare än slitytan på en normalmodell, när du mäter så inser du att det inte kommer att passa. Jag gav 40 € för ATE klossar bak utan skivor men 2100 kr känns lite för högt.
Transocean
Klossarna kommer alltid för båda hjul d v s 4stk.
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Då var det därför det hamnade på 2100kr, jag hade "helgarderat" med två paket klossar. Skall även kolla länke jag fick. Tackar ödmjukast för input, forumet är precis som jag minns det...bäst!
Dock har jag blivit uppmärksam på att jag äger en riskmodell vad gäller kamkedjan och kommer hädanefter att höra rasslande kedjor i parti och minut, det är nackdelen med forumhäng.

Hur var det här då?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gå in på realoem.com och knappa in sista sju i VIN-nr. och knappa dig fram till bromsarna.
Där tar du BMW:s art./reservdelsnummer och kopierar det - använd sedan det som "sökord" när du beställer delar.
På så vis minskar risken (är dock inte 110% säkert, men stämmer nästan alltid) att det blir fel.

Men som redan nämnts är det undantagsvis som bilen utrustas med "specialutrustning".

Skivor säljs oftast styckevis men ibland är det par.
Bromsklossar säljs alltid i satser för en hjulaxel (framaxel eller bakaxel) vilket i nästan alla fall (möjligen undantaget extrema superbilar och liknande) innebär fyra klossar totalt.

TRW, Ate, Bosch, Zimmermann, Textar, Jurid, Brembo, Ferodo är några exempel på bra tillverkare som är OEM-leverantörer till diverse biltillverkare.

Tänk dock på att vissa tillverkare (t ex. Brembo, Ferodo och Textar/Jurid) kan ha olika produktalternativ/modellserier som har olika hög kvalitet - kan vara som Ferodos varianter där Performance-serien är "sportbelägg" (de har olika grader av "sportighet" i den serien; allt från "gat-sport" till rena racingbelägg), "Premier" - som motsvarar eller överträffar OEM-kvalitet och sedan en budgetserie som klarar E-märkningen men som är lite sämre än OEM.

För att komplicera det ytterligare så har t ex. Ate och TRW keramiska belägg som skall hålla länge och damma lite, men som har lite sämre friktionsegenskaper än OEM-nivån som de också säljer...

På samma sätt finns det "standardbromsskivor" och "sportbromsskivor" som ofta är hålborrade och/eller slitsade.

Jag har använt Ferodo Performance DS ("gat-sport-belägg") till E46:an och de var väldigt bra då de bet snabbare än OEM-beläggen och även tålde värme lite bättre samtidigt som de var tysta och faktiskt dammade lite mindre än OEM-beläggen - dock dyrare...

Jag har använt "OEM-kvalitet" från t ex. Textar, TRW, Ate och Bosch på olika bilar och de har alltid fungerat bra.

När det gäller bromsskivor har jag fått en känsla av att det är mindre kvalitetsskillnader mellan dem då det i praktiken "bara" är svarvat gjutjärn.
Den största kvalitetsskillnaden jag har märkt är att billiga skivor (t ex. Biltema eller liknande) rostar snabbare än kvalitetsskivor från t ex. Bosch och Ate.
Kör man extremt hårt på bana etc. kanske det märks tydligare om man använder billiga eller dyrare skivor - dock inget jag har sysslat med så där har jag ingen erfarenhet.

Autodoc.se är ett alternativt ställe att handla från - DOCK skall man aktivt påtala för kundtjänst att man INTE accepterar att de byter ut beställda varor till sitt eget skitmärke "Stark" som är idiothögt prissatt bara för att de skall kunna hävda; "du fick ju dyrare delar än du beställt!" - de har tyvärr satt i system att regelmässigt byta ut ett antal beställda varor per order till "Stark" (vilket garanterat ger en skyhög marginal för dem)... :(

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Var ute och mätte så gott det gick, verkar finnas två varianter av klossar av vilka jag har den högre som är runt 58mm istället för 48mm.
Klickade för det som du Gaspo tipsade om och landar på runt 1100kr, låter bra!

Hur var det här då?
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Johan B, 🍻! Det var utförligt upphöjt till två. Jag kommer känna mig nöjd med kvalitet som motsvarar original, inte skriker något och dammar allt för mycket.
Bra grejer helt enkelt!

Hur var det här då?
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Står redo att beställa enligt Gaspos rek. Behövs det två st slitagevarnare eller räcker en, de säljs ju styckvis så blir lite förundrad. Skivorna som jag tänkte köpa, de med högre kolhalt är 338mm i diameter mot originalets 300, bör inte vålla problem tänker jag. Jag är ingen mek, gillar inte ens att meka (den eran är förbi) så min polare som är mekaniker får byta. Dock är han i Tyskland nu, så kan ej fråga honom.

Hur var det här då?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
1 slitagevarnare skall du ha.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du kan INTE köpa större bromsskivor än originalmonterade, om du inte samtidigt bygger om oket så det motsvarar utförandet som sväljer de större skivorna!
Exakt hur det ser ut på din bil vet jag inte, men ibland är det bara sadeln(ok-hållaren) till oket som är annorlunda och ibland är det både sadel och själva oket samt även bromsklossarna som skiljer...

Ser ingen vinst med att köpa större skivor än original, även om du är beredd att bygga om bilens bromsar.
Kör du tävling eller mycket bankörning kan det kanske vara aktuellt, men då finns det många andra åtgärder du bör göra innan du monterar större bromsar.

Första steget är "hetare" belägg, därefter bättre kylning till bromsarna och sedan stålomspunna slangar och slitsade/borrade skivor etc... Räcker inte det kan man börja fundera på större bromsar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Transocean
Slitagevarnare som inte utlöst sig kan pillas ut med hjälp av två tunna skruvmejslar eller liknande, bara dra ut försiktigt så att ingenting går sönder. Eller fulskarva eller skita helt å hållet :-)
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Ojdå! Satte större skivor på v70:n, enda åtgärden var att jag inte kunde ha mindre fälgar än 16". Det var förvisso framaxel..
Jag sökte delar på regnr och dessa var med i listan och de som Gaspo rekommenderade på grund av beläggningen. Tur jag kryssade i extrakostnaden för gratis retur

Hur var det här då?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Det jag länkar till är exakt det du ska! Sedan om du vill ha märkena kan jag inte avgöra men det är riktigt riktigt bra kvalité. Bägge oem leverantörer!
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Länken ledde till hemsidan, jag gick på summan och märkena när jag beställde.
De som var belagda var de större skivorna för 410kr/styck. Allt lät bra, tills andra bud kom. Då blev man lite osäker, men frågan har ställts till deras kundtjänst.
Platsen finns, bara delen passar

Hur var det här då?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Syns inte varukorgen jag länkade till?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Sats om 2 bromsskivor
TRW - Ref. : DF4450
934.00kr
Skickas på morgon +-

Bromsbeläggssats, skivbroms
BOSCH - Ref. : 0 986 494 272
441.00kr
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Nu funkade länken och jag kom till rätt skiva som var 300mm. Hoppas det går att annulera skivorna och ersätta med de andra. Ibland är man snabb.

Hur var det här då?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Du får kolla ordentligt står sats om 2 skivor!! ;-) Kan va lurigt då det i princip alltid säljs en och en alltid över disk i Sverige. men på tyska sidor har dom ibland parvis special pris.
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Det referensnumret på skivor hittar jag inte i listan på skivor, blir fan tokig på detta...

Hur var det här då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.