AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.234

Välja vinterdäck ist för sommardäck vid nyköp?

Är sugen på att köpa en ny 520d.
Men nu när det snart är vinterdäck så hade man ju nästan föredragit att få bilen levererad med vinterdäck på originalfälgen istället.
Är detta möjligt tro?
Jag har fått igenom det på ett köp av en Volvo tidigare.

Sedan köpa sommardäck m fälg på blocket tänker jag.

Nästa fråga, ifall man skulle vilja att få vanliga däck istället för runflat, omöjligt?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bilen levereras ju med sommardäck från fabriken, det blir alltså en diskussion med återförsäljaren hur mycket stök det är för dem att behålla däcken och istället sätta på vinterdäck. Mot betalningen gör de såklart detta, men kostnadsfritt? Nja, då blir det nog en förhandling som innebär att det kan betyda lägre rabatt än annars. Eller så kanske de tror att de enkelt kan sälja en uppsättning standardsommardäck och då bör de vara mer medgörliga.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Det verkar finnas någon eller ett par här på forumet som lyckats få bilen levererad utan rft, men det är extremt sällsynt. Tänk också på att bärgningshjälpen inte gäller om du får punktering på sommardäck som inte är rft. Dessutom verkar det som om de nyaste rft sommardäcken faktiskt blivit riktigt bra... Vinterdäcken skall man dock fortfarande hålla sig ifrån.
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Köpte 17" orginalfälg med Hakka 8 vinterdäck till min bil, mycket billigare än mina 19" i M-paketet. RFT däck, tror jag, har inte kollat men förmodar det då dom köptes med bilen. Det kanske går få till nåt "bra" pris hos handlare om dom levererar vinterdäck på dina sommarfälgar som bilen levereras med? Personlig tycker jag det är lite dumsnålt gå för den lösningen, du flyttar endast ett problem fram i tid. Tror vinterdäcken gick på ungefär 20' och sen lite rabatt på det. Om du inte väljer lägga om däcken 2 gångar varje år.

Crille
Jag ställde samma fråga i samband med att jag köpte min 1-serie men det var kört - bilen kommer till ÅF med sommardäck oavsett hur mycket du tjatar.
Vad som däremot går är att försöka förhandla till ett bra pris på vinterhjul i samband med köpet och låta bilfirman montera dem vid leveransen. Kanske du kan få ÅF att bjuda på däckhotell för sommarhjulen fram till våren?
sa
144
sahi
435d GC -beställd
Jag kommer att få min med vinterdäck monterade på originalfälgarna istället för sommardäcken. Får ge 5000 kr till för det.
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
@sahi Du köper till vinterdäck som monteras för 5'' och behåller dina sommardäck eller får du vinterdäck istället för sommardäck till en kostnad av 5' extra?

Crille
sa
144
sahi
435d GC -beställd
Hmm, tror det var att jag får vinterdäck istället för sommardäcken på original 19 tumsfälgarna. Ska kolla med säljaren för förtydligade.

Egentligen gör det mig inte så mycket om jag inte får med sommardäcken då jag ändå ska skaffa 20" till sommaren.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Vanligt senario på mitt jobb är att vi byter in befintliga s-däck och säljer v-däck till kunden mot tillägg, de kunderna beställer alltid större s-hjul samtidigt!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.