AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.253

E39 523i-99, startar ej. Elfel?

Je
5
Jehzzy
523i M-paket - 99
Körde hem från jobbet en vanlig dag, och bilen gick fint. Lade av utan förvarning utan någon större belastning. Har kommit fram till att soppapumpen inte går runt när den är monterad i bilen. Har lagt på ett 12voltsbatteri direkt på pumpen och då pumpar den. Har nytt relä och varje säkring är bytt och 12 Volt letar sig fram till kontakten till soppapumpen men den går inte runt när den är i bilen som sagt. Vet ej vad det kan vara? Har fått för mig att bränsleregulatorn agerar givare till soppapumpen och säger åt den att mata så det får rätt tryck, men jag är inte så erfaren. Hjälp uppskattas!
Hej,

Du mäter 12 volt i kontakten till pumpen. Då borde ju alla system som styr vara i ordning. Men spänningen på 12 volt innebär inte nödvändigtvis att du får igenom den nödvändiga strömstyrkan. Det kan finnas någon strömbegränsande dålig skarv eller en korroderad jordpunkt som ställer till det.

Kanske du kan göra någon sorts belastningsprov, innan du letar vidare?

/Lennart
Je
5
Jehzzy
523i M-paket - 99
Hej Lennart.
Du har ju rätt i att det borde gå. Men vad menar du med belastningsprov? Och om det var så att en jordpunkt skulle vara felet borde ju inte bilen tvärdö utan någon typ av förvarning. Har en amperemätare, men ingen aning av hur stark strömstyrkan borde vara förutom att säkringarna ska bryta vid 25 amp.

/Gustav
Pumpen tar väl inte mer än ca 15 ampere. Om det handlar om ett simpelt kontaktfel, antar jag att en vanlig halogenlampa, t ex en H4, eventuellt med båda glödtrådarna inkopplade, vilket borde betyda ca 9-10 A belastning, skulle kunna ge en indikation. Lyser de starkt, ligger felet någon annanstans.

Jag bör väl också betona, att spänningen till pumpen bara skall finnas ett par sekunder, när du slår på tändningen och sedan ungefär lika länge vid ett startförsök, om motorn inte går igång.

Sen slår det mig att E39 väl brukar ha en s k sugstrålepump i den vänstra tankhalvan. Nu är du visserligen helt klar över att det är huvudpumpen som (inte) surrar, men glöm åtminstone inte bort den andra. Tydligen ett vanligt fel att den ger upp. Vet dock inte hur det eventuellt skulle kunna påverka huvudpumpen. Vad jag förstått, sörjer sugstrålepumpen bara för en transport av bensin från vänster tankhalva till den högra. Men kanske de hänger samman på nåt sätt?

/Lennart
Je
5
Jehzzy
523i M-paket - 99
Som jag antog så är det "sugstrålepumpen" som tar emot en indikation från motorn (kamaxelsensorn) vid startförsök och sedan säger åt huvudpumpen att börja trycka, förutom att den surrar när tändningen startas. Tåls att säga att så är inte fallet just nu. Den ger 12 volt i någon sekund, sedan så ger den inget när startmotorn går. Vilket jag tror har att göra med kamaxelsensorn eller sugstrålepumpen, men är osäker på varför den pumpen överhuvudtaget skulle agera givare åt huvudpumpen?

Ska testa med en H4 och se om jag får något, tack för tipset! Återkommer med hur det gick!

Men det här med att bilen bara gav upp är fortfarande ett tecken på att något gick sönder? Man tycker inte jordfel borde ge totalt dödläge. Det brukar ju ändå visa sig på andra sätt innan.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har du mer än 15 -20 liter i tanken kan du glömma sugstrålspumpen. Bilen stannar om den är felaktig vid ca 15 liter. Den drivs av returtrycket och inte av el.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Je
5
Jehzzy
523i M-paket - 99
Tack för svar! Då kan jag kryssa av en punkt
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har bilen rullat över 18-20 tusen mil så brukar bränslepumen kunna ge upp.
Men leta fel utan att köra en diagnos är som att köra huvudet i väggen.
Men stannar bilen under drift så brukar det vara bränslepumpsrelaterat.
Inte helt ovanligt att även kablaget brukar kunna gå av. Det kan ärga av innanför isoleringen och blir då bara några kardeler som leder spänning, men för klent att leda den ström som pumpen ska ha. Gäller även jordning.
Matar du med löst batteri på pumpen och bilen går så kanske du ska kika lite på detta. Och glöm inte bränslefiltret.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Je
5
Jehzzy
523i M-paket - 99
Bilen är lagad. Reflekterar över detta en månad efter att jag lyckades laga den. Men för andra som kanske får liknande problem så kan det vara bra att veta vad det var. Det var kablaget under själva locket till tanken, som även agerar som hållare till bränslenivåsensorn, som hade brutits av innanför isoleringen. Köpte ett begagnat lock på närmsta bildemontering som var fräscht. Fick även med sensorn och detta för endast en hundring. Så det var en väldigt billig lagning. Tackar alla för hjälpen! Nu hoppas jag bilen går några år till
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.