|
|
|
|---|---|
|
Mot min vilja behöver vi byta bil, pga vissa anledningar behöver familjen en SUV. Så 525an åker ut snart på blocket. Jag kommer inte ha bråttom att köpa nästa bil. Kommer först sälja F11an sen sitta och hålla på slantarna tills rätt objekt dyker upp. Under tiden planerar jag att köpa en "tillfällig" bil. Är medveten om att detta är en risk, rasar motorn är pengarna väck. Behöver tips på ett vettigt köp. Kollar en del och finner oerhört många Saab 9-5, hur är kvalitén? Problem med toppen och oljeläckage har jag hört. Volvo V70, vettigt köp? Eller typ en Passat 2.0? Kom gärna med tips. Behöver också bli av med den sen, men kalkylerar med ett tapp på runt 5' för snabb försäljning. | |
| Om du har KVD hyfsat nära så kan du hitta en billig bil som inte har några tekniska anmärkningar. Köpte min Saab där för ca 1,5 år sedan, och den har rullat helt felfritt sedan dess. | |
| Kolla in denna, Länk | |
Verdi |
Hyr en bil. Klart bekvämast och säkrast. Visst, kostar kanske lite mer men klart värdigare än att åka "skrotbil". Länk A6 Allroad Quattro 1-6 månader för 5995:-/mån låter otroligt prisvärt. 3-liters sexan och allt. Länk |
|
Köper man rätt 20tkr bil så blir kostnaden nära 0kr eftersom värdeminskningen är minimal. Lite soppa och försäkring förstås men det är småpengar. Visst är det bekvämt med hyra men kostnaden går inte att jämföra. En nybesiktigad V70 2002-2004 blir mitt tips, väldigt driftssäkra, rostfria och ganska billiga fel. En 9-5 i den prisklassen som inte är rostig och läcker olja mellan motorn och växellådan har jag fortfarande inte sett ;-) Undvik "coola" bilar som pesten. De är billiga av en anledning. Ju svennigare desto bättre. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Nu vet jag inte vad hans 525:a kostar per månad eller vad den nya SUV:en kommer kosta per månad men den där Audi A6 Allroaden är garanterat billigare än båda. Min tanke är: Har han råd med dem så har han råd med en ordentlig hyrbil också. Varför snåla just den perioden med nåt tvivelaktigt som kan gå sönder, är mindre säker, obekvämare osv. Det är en sak om man verkligen behöver pengarna. Men då ska man ju åka permanent i en "skitbil". |
|
Att leasa en bil 6 månader för 37000:- eller att köpa en tillfälligt som inte borde kosta mer än max 10000:- är ju en viss skillnad. Vad mer för villkor gäller i Avis-erbjudandet? Har svårt att tänka mig att det är obegränsad körstäcka och ingen åldersgräns, står inget om det. Dessutom brukar det vara svindyr självrisk på hyrbilar. Ett stenskott i vindrutan i vinter och 10´ till i självrisk... Jag skulle nog som Lövet säger satsa på en V70 i trådskaparens situation. MVH Christofer |
|
|
Det har du givetvis rätt i. Dock tror jag att han känner att han får lite mer för pengarna om man äger än hyr bilen. Allroad priset är vansinnigt bra för att vara hyrbil. Måste ju vara billigare än att leasa bilen. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Vem har sagt nåt om 6 månader? 250 mil i månaden ingår. 6000 i månaden täcker väl knappt värdeminskningen på en sån bil så visst är det billigt. Gratis däckbyten, gratis försäkring, gratis skatt, gratis vinterhjul, gratis service osv. Bränsle tillkommer dock såklart. EDIT: Min kalkyl på min F11 säger 8300:- i månaden plus bränsle. Men det är ju en äldre bil. Här får man en ny. Slipper allt krångel och ansvar också. Självrisken brukar man kunna försäkra sig mot för en billig peng. |
|
Visst är det billigt, inget snack om det. Men man bör ju som sagt se upp med självrisker. Avis verkar ha 7500:- för glas, stor risk för stenskott. Sen är ju vagnskadesjävrisken också dyr utan självriskreducering. Värt att tänka på... Självriskreducering för ruta kostar 30:- /dag och vagnskada 95:- /dag. Blir fort dyrt, 3875:- /månad om man vill ha det... Över 250 mil /mån så tillkommer 1,5:- /km, blir också fort dyrt om kör över... MVH Christofer |
|
|
250 mil i månaden är ju dock 3000 mil per år. Det låter rätt generöst ändå. Självrisken på Glas desto mindre... ------- //Lövet |
|
|
Tjena, Tack för alla svar. Tack för tips om långtidshyra Verdi. Kan hålla med med om att det är ett vettigt alternativ om man ser i ett kortare perspektiv. Måste dock kolla lite på vad avtalet säger med uppsägningstid etc. Kollade lite på vanlig hyrbil och 2v skulle kosta runt 5 lax för en mellanklass, får man då 4v en A6a är det ju helt klart vettigt. Dock ser jag det riktigt kul att kolla dessa 20´bilar på blocket, de svämmar över och det finns lågmilare som otroligt fina ut för dessa pengar. Skulle jag dessutom få tag i en fin tex V70 så skulle den kunna fungera som jaktbil framöver, så det skulle inte vara panik att bli av med den isf. Gäller bara hitta parkering utanför Sthlm. Ska klura lite och läsa på! |
|
|
Det luriga med 20tkr bilar är att de kan se hur fina som helst ut på bild men sedan när man kommer fram är bilen ett upputsat vrak. Det tar rätt mycket tid att åka runt och titta på bilar i den här prisklassen, man kan inte räkna med att hitta rätt direkt. Åk inga långa sträckor enbart för att titta på 1 bil är mitt tips... ------- //Lövet |
|
|
Mitt tips är -----> BMW e39. Bra bilar, med visserligen lite sjukdomar inbyggt( se begagnatguiden förslagsvis). Köp en nybesiktigad... Mvh Janne. |
|
| E39 med M paket hade varrit fiffigt. Men lutar åt en V70 eller 945 -nybesiktad.. Får se. Tack för alla tips! | |
|
Personligen tror jag att man skall ha toktur om man hittar en "problemfri" E39:a för de pengarna som har nämnts... En" Volga" 940 eller 850 för samma pengar ger nog en större chans att hitta en hyfsat fin bil för pengen. Men som många redan varit inne på, är det stor risk med strul/skick på bilar i den prisklassen, även om det alltid kommer att finnas en och annan jättefin bil i prisklassen - problemet är väl dock att det kanske finns 10-20 risiga bilar i förhållande till varje "fin"... Att köpa en så "o-cool" bil med så "tråkig motor" som möjligt är nog ett bra grundtips i den prisklassen - undvik allt som ungdomarna vill ha och satsa på "senior-puls"! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja...V70 kan man nog säga är ett av det mest "säkra" att handla i Sverige och dessutom få sålt snabbt :) Är själv lite färgad av mina bilar måste jag nog skriva, men personligen tycker jag så att t.ex e39 är minst lika lätt att serva och reparera som t.ex Volvo V70...inte dyrare heller. Normalt sett.. Men när man ska sälja smärtfritt och snabbt så är det svårt att förbise t.ex Volvo V70. Mvh Janne. |
|
| Slog till på en V70, gått inom släkten ett tag. 99% rostfri, gått igenom besiktning precis utan anmärkning, 36000 mil, känns riktigt bra i lådan och motor. I värsta fall åker den på skroten, i bästa fall får jag tillbaka stålarna. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.