AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.739

330d e91 oljeläcka från ventilkåpspackning

bm
85
bmw-E39
Bmw 523i -M-paket
jag har sökt en hel del och hittar tyvärr inget om oljeläcka från ventilkåpspackningen på en m57d30 motor.
Jag har tänkt att byta ut packningen själv men innan jag börjar att göra detta så vill jag gärna höra med folk som har gjort detta, finns det någon instruktion någonstans?sprängskiss?video?
Jag är tacksam för svar, vill gärna vara påläst innan jag börjar pilla på bilen.
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Ska idag undersöka min bil som har börjat läcka olja. Hur har det gått för dig? Beskriv din oljeläckage.
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Lätt fel på min, dubbla kopparpackningar på oljepluggen! Klåpare på verkstan som har varit i farten. Åkte till verkstaden och han ville boka tid efter nyår! Började bli irriterad på hans självbelåtna flin, men tillslut kom överens att jag skulle lämna bilen där på eftermiddagen.
När jag kom hem så blev jag misstänksam på om han verkligen bytt oljan (borde han ha gjort eftersom han har varit på oljepluggen), oljan var becksvart och bilen är extraservad varje år sedan 2008 så motorn borde inte vara skitig (jag byter oljan
alltid själv mellan de ordinarie oljebytena som görs på verkstan) .
Så för att slippa fundera nåt mer på det och slippa se den jäveln igen, så tömde jag ur all olja, i med ny olja + filter!
35 mil hade bilen gått sedan verkstans oljeservice och jag upptäckte läckaget!
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Även efter 10km? Kollade oljenivån hemma efter service.
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Nu har jag kört 31mil med bilen efter att jag servade bilen själv. Oljan är inte svart! Den är något mörkare än den bruna sok hälldes i.
Kollade även direkt efter bytet när jag hade kört max 10km, oljan ser likadan ut nu som då! Alltså en fuskverkstad som servade bilen senast! Inte bortkastat att göra om olje-och filterbytet!
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Servicen utfördes av Hansson bil och motor, Skräddarbackens byväg, 784 54 Borlänge, 0243221199.
Transocean
@MM

Naturligtvis bytte han inte oljan, det räcker ju att lossa pluggen lite och med hjälp av en avbitare eller en mejsel klippa av den ena packningen, sen drar man pluggen åt igen. Mejseltrickset funkar även när pluggen blivit rund och inte kan öppnas normalt.
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Transocean,
Jag servade bilen själv, efter att jag var dit och talade med honom. Blev ny olja, filter och packning.
Kändes som att tillförliten till Hanssons bil & motor var förbrukad! Han kommer aldrig att serva några av mina bilar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.