|
|
|
|---|---|
Buller |
Någon som vet typen av olie som skall på servo och bromsbehållaren. Har kollad med BMW, dom har 2 typer av olie, en CHF 7.1 och en CHF 11S. Jag har fått det svar att der på locket skall stå vilken olin som är påslagit mitt system, men här finns inga indikeringar. NOGON SOM VET. ??????? |
|
Om du menar behållaren till broms/styrservo, är det vanlig dextron II eller helst dextron III som gäller. Alltså vanlig automatlådeolja. Sune |
|
|
Sune, det är inte alls säkert! Det finns tre olika typer av "huvudalternativ" ATF-röd LHM-Grön CHF-Gul/brun Det är inte bra att blanda dem! BMW borde kunna säga vilken typ av olja du skall ha med hjälp av chassinummer. Mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Länk MVH Hasso |
Buller |
Hasso Jag har tittat på din länk. Der är just vad jag har fått reda på, blanda inte, men problemet är att jag inte kan luska ut vilka som har slagits på min bil. Jag har BMW.s reservdelskatalog på CD, och den vägen sökt på mitt chassinummer. Här talas om att 2 sorter finns. Jag har frågat på BMW om man kan se det på färgen, detta kan dom inte svara på. Var gör man ?? Är det möjligt att skölja hela systemet, eller vill der fortfarande sitta rest kvar ?? |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Cfh 7 och CHF 11 är den gröna LHM oljan vad jag förstått CHF 11 är en uppgarderad version har jag för mej jag läste nånstans, skickar ett meil. MVH Hasso |
|
Buller! Har du ingen dekal i motorrumet? Hr du ingen instruktionsbok? Kolla färgen på den olja du har! Sune! Om du inte vet skall du inte gå ut och yttra dig! Ett felaktikt påstående kan kosta mycket för den som tror på dig! Vad har du för belägg för ditt påstående att "vanlig automatlådeolja" är OK mvh BLJ |
|
Buller |
Hej Bengt! Har inga dekal i motorrummet Boken (Tysk) Anger att jag skall kolla med min BMWverkstad Färgen är rödlig Buller |
|
Buller! Röd förg = ATF Om du har hydraulservo till bromsen tror jag att någon har hällt i fel olja. Så vitt jag har förstått skall det vara antingen CHF eller LHM. Både min 528 och min 635 har hydraulservo och där står det klart LHM i instruktionsböckerna. OBS jag tror detta vet ej vad som gäller för din bil. Du måste nog tala med en bra BMW verkstad vad som gäller för din bil. Hör gärna av dig och berätta, den här frågan har varit uppe många gånger på forumet me alldrig fått något riktigt bra svar. mvh BLJ |
|
Buller |
Hejsan alla hjälpsamma!! Problemet har nu löst sig. Jag ringde till Jarls bilservice i HBG, som uteslutande hållar på med importerade BMW Dom användar dextron III till samtliga bilar, och har aldrig haft några problem. Dom bör ju veta Det är samma pump till servo som till bromsforstärkaren, bromsarna har naturligt bromsolie. MVH // Buller |
| Är det inte så att bilar som saknar nivåreglering har vanlig alltid har vanlig ATF olja servon, medan de som har nivåreglering skall ha speciell olja. På min förra 735 stod det klart och tydligt ATF på locket till servobehållaren. | |
|
Nivåregleringen är ett helt eget system har inget med broms/styrservo. I min 635 har jag nivåreglering Den skall fyllas med Pentosin CHF 4548 I både min 528 och 635 står det klart och tydligt att det skall vara LHM för broms/styrservo. Detta varierar tidligen mellan modelerna. Och kan förmodligen ställa till med problem eftersom LHM och CHF ej är blandbara med andra oljer. mvh BLJ |
|
|
Min delar behållare för styrservo och nivåreglering, så det stämmer inte alltid... Jeppe |
|
Deliq |
Till min 540 som har nivåreglering så delar styr-/bromsservo behållaren med nivåregl. Och som J.L påpekar så står det på locket till behållaren till systemet vad det ska vara. På min CHF11S, men i Bentley's manual står det att CHF7.1 ska användas. I instruktionsboken står både och, samt att i nödfall kan LHM tillfälligt användas om CHF ej finns tillgängligt. M V H // Deliq ______________________________ Nu med bilder: Länk Länk *** Var glad så länge du lever - sen är det försent *** |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.