AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.508

E46 N42B20a -02 - Dålig tomgång efter 3000 varv

Vu
27
Vuorinen
E36 318IS Sedan - 94
E46 318I Touring - 02
Hej, har en 318 som strulat mycket men tror inte det är långt kvar till den är fixad men är ändå å långt ifrån.
Så det ser ut i dagsläget när jag startar bilen så går den fint på tomgång.
Om jag står stillastående och jag gasar upp mot 3000 eller högre så rasslar det sedan i motorn sedan vill den oftast dö, om inte blir tomgången hemsk.
När jag tog ut den och testkörde den så händer samma grej fast då dör den inte som vid stillastående.
Som sagt, innan jag gasar upp över 3000 går motorn bra men efter går den endast bra på höga varv.
Gissar på att något med valvetronicen ställer om sig vid 3000 och inte vill gå tillbaka efter det vilket skapar då dålig tomgång.
Jag är inte säker men det är min gissning, någon som har en aning vad det beror på?
Någon som vet vad som ändras i motorn just vid 3000 varv?
Jag har testat diverse saker utan lycka.

Felkoder:
Output Inlet - Vanos0
Kamaxelgivare - Avgas
Vu
27
Vuorinen
E36 318IS Sedan - 94
E46 318I Touring - 02
BTW:
Detta förekom efter ett kamkedje byte som förmodligen inte gick rätt.
För efter kamkedjebytet så startade den som den skulle, men efter jag gasa upp den på högre varv dog den, då visade det sig att vanosenheten (Avgas) hade gått som förmodligen berodde på alldeles för hårt spänd kedja vid montering med manuella spännaren, detta gissar jag gjorde att den hamna fel eller liknande.
Byte ut vanosenheten till en annan och de ovanstående är så det ser ut efter detta.
Ger detta någon idé på vad som kan vara fel i nuläget?
Jo
98
Joachim76
318i 2005 ( e46 )
Mekaniskt rassel är inte bra - fick du dit kedjan rätt ( kammar i rätt läge m.h.a av verktygen ) ?
Vu
27
Vuorinen
E36 318IS Sedan - 94
E46 318I Touring - 02
Kedjan sitter korrekt, har dubbelkollat allt i kedjans väg och att allt står i rätt position.
Jo
98
Joachim76
318i 2005 ( e46 )
Mekaniskt rassel, Vanos-enheterna eller kedjan, kanske har du sträckt kedjan ?
Vu
27
Vuorinen
E36 318IS Sedan - 94
E46 318I Touring - 02
Det är ju ingen omöjlighet, byte ju kedja från första början för det skorrade. Men tror till och med skorrandet blev värre efter bytet så bytte tillbaka till gamla kedjan för att se om det blev någon förbättring, icke.
Jo
98
Joachim76
318i 2005 ( e46 )
Fast även med sträckt kedja skall den gå rätt och du hade kollat att det stod rätt. Så det är något annat. Har du bytt insugs Vanos ? Du felkod på insugs-vanos-ventil ( solenoiden ) Testa att switcha avgas-insugs solenoiderna.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du har väl inte bara bytt kedjan utan alla skenor/vevaxeldrev och sträckare också ? Och använt jiggar och låsningar vid inställningen innan vevaxeldrevet och och vanosenheterna dras åt.
Är vanosventilerna igensatta kan det också låta väldigt otrevligt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.