|
|
|
|---|---|
|
Har en F30 med senaste iDrive sedan några veckor tillbaka. Beställde Apple CarPlay i bilen - mest för skojs skull egentligen, då jag även har navigation som standard (330e). Provade med grannens iPhone 6 (iOS 10) härom veckan och CarPlay funkade klockrent - så pass klockrent att jag bestämde mig för att testa att ge mig in i iOS-världen. I helgen plockade jag upp en iPhone 7 och körde igång. ...till ingen lycka... CarPlay fungerar inte alls och blåtandslösningen är ytterst skakig. Då jag reser en hel del så är handsfree-funktionen i bilen nödvändig. Sökning på forum ger vid handen att många har upplevt samma sak sedan iOS 10 har kommit ut i skarp version. Efter ett samtal till Apple verkar enda lösningen just nu vara att reklamera telefonen. Apple själva har ingen lösning mjukvarulösning utan säger att bilen inte har stöd för iPhone 7 utan hänvisar till biltillverkaren. Alternativt skulle jag kunna byta till en iPhone 6 eller SE... Märkligt dock att det krävs en uppdatering av bilen för vanlig blåtandsanslutning (utan CarPlay) - blåtand är ju inte den senaste uppfinningen direkt? BMW har ingen uppgift om när ny programvara kan komma som löser problemet. | |
|
Jag har en X3 LCI och jag har inga problem med min iPhone 7. Jag ska få min 330e om någon vecka. Är problemet relaterat till iDrive 5 och CarPlay eller gäller det generellt för iDrive 5 tror du? |
|
|
Ingen aning, men tittar man på BMW:s "compability check" så försvinner "Audio Playback via Bluetooth" så fort man väljer iPhone 7... Länk Edit: Beställde du med Apple CarPlay? Blåtandsproblemen kanske är kopplade till just Apple CarPlay? |
|
| Jag var i valet och kvalet men bestämde mig för att inte köpa med Car Play. | |
| CarPlay kan man alltid lägga till i efterhand, jag hade väntat med att köpa det tills en vettigt uppdatering kom ut. I nuvarande form tillför det inget i mina ögon. De gånger jag använde det så funkade det dock klockrent. | |
| dd88: Fick av min säljare info att det inte gick att lägga till i efterhand, men informationen runt CarPlay är generellt sett lite svajig - när jag hämtade ut bilen så trodde återförsäljaren att det inte fanns installerat men att det var förberett när uppdateringen väl kom. Annars hade jag nog väntat jag också - framför allt som jag inte ens hade någon iOS-enhet med stöd för CarPlay när jag beställde bilen ;) | |
| Jag beställde bilen i januari, långt innan CarPlay utannonserades. Fick hem bilen i augusti och kunde redan då förbeställa CarPlay via Connected Drive. När jag hämtade bilen från inkörningsservicen så hade jag det i bilen, vet inte om det var för att releasedatumet hade passerat eller om dom gjort en uppdatering på verkstaden. Efter att jag använt det ett par gånger utnyttjade jag ångerrätten och fick pengarna tillbaka då jag kände att funktionen inte tillförde något. | |
| Uppdatering - efter senaste uppdateringen till iOS (10.1) så fungerar AirPlay :) | |
|
330e och iPhone 7 funkade första veckan för mig - nu är det helt kört... har ej uppdaterat varken bilen eller telefonen, så jag är lite lost just nu...(och kan inte köra Spotify i bilen längre över BT menar jag såklart.) Däremot om nån ringer mig, så går handsfree in... så kontakt finns ju... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.