AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.065

Starta bilen under vinterförvaring?

Fl
11
Flodde
330i E46 - 2004
M3 E46 - 2003
Tjenare!
Jag har en BMW M3 E46 som jag ställer av under vintern och då förvarar i mitt varmgarage. Har hört att det råder lite olika meningar om man ska starta bilen några gånger under avställningsperioden eller bara låta den stå. Vad säger ni? Vad är bäst?
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
Min bil står helt stil i 6 månader. Brukar dock underhållsladda batteriet.
Bilen startar precis som vanligt efter 6 månaders stopp.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Om du absolut känner att du måste starta bilen under vintern gör du bäst i att värma upp motorn ordentligt så all kondens försvinner, en kort varmkörning kommer bara resultera i mer kondens i motor/avgassystem. Mina står hela vintern utan varmkörning, aldrig varit några problem.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Låt bli att starta den såvida du inte har tänkt köra en tur så att den blir ordentligt genomvarm.

/Masten
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Att låte bilen stå på tomgång och bli varm är heller ingen bra idé. Om man känner att man måste starta bilen, så ska man köra med den också. Annars är det bättre att låta den stå. Byt olja och pumpa däcken lite extra, samt tanka fullt innan avställning, så funkar det prima.
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Håller med ovanstående. Har provat båda metoderna, om man inte kör bilen ordentligt genomvarm gör det ingen nytta att starta bilen. Viktigast är att hålla batteriet väl laddat så det inte blir dåligt. Däcken hårt pumpade och tanken fylld med bränsle för att slippa kondens. Minst en avfuktare/torrboll i kupen och en i bagagerummet är också obligatorisk om det är ett kallgarage.

BMW 4 Life
Precis som de andra säger så låt bli att starta motorn alls under vintern. Se till att batteriet är på laddning under tiden så skall det räcka, om man sedan vill lyfta ur batteriet eller direkt via en CTEK är en smaksak.

Låt bilen sova tills våren, det är mitt tips :)

- Tvätta den + städa den
- Fulltankad
- Mer Luft i däcken eller byt till skräpdäck
- Byt helst olja, kanske inte liiika viktigt om du kört säg 100 mil
- C-tek
- Torrboll

Jag tror INTE bilen mår bra av startas mer än den gången till våren men jag är ingen expert.

Så som jag skrev har jag gjort med M-bilar i mer än 10 år och alltid funkat bra.

Med vänlig hälsning, Filip
em
906
em3
M3 cab -03
Jag har varmkört var tredje vecka, samt kört, bromsat, kört AC, hissar etc. Oljan har gått upp till drifttemperatur.

Men när jag hör hur många som skippar det, kanske det blir så för mig också framöver, den brukar vara avställd dec.-mars/april.

em3

Gör som du själv vill.
Man kan ju faktiskt vända på det också och det är ju att ingen bil mår bra av att stå länge heller :)
Fl
11
Flodde
330i E46 - 2004
M3 E46 - 2003
Tack så mycket för hjälpen allihopa! :D
Det verkar som att de flesta här bekräftar mina egna tankar om hur jag ska göra. Blir att pumpa upp däcken, fylla tanken med bensin och ordna fram någon torrboll samt underhållsladda batteriet men annars får den stå där och sova och vänta på en ny härlig säsong!
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Det enda skälet som eventuellt finns för att starta upp bilen under vinterdvalan är för att AC-kompressorn ska få snurra så att packningar och annat inte torkar ut. På min Z3 fungerar den dock fortfarande klanderfritt (och inga ingrepp har gjorts på den!) trots att bilen stått avställd varje vinter sedan 1999.

/Masten
Ar
64
ArgentaPer
Z4 M Coupe 2006
Fiat Argenta 120ie 1985
Fiat Punto 60 2001
Alfa 75 3.0 V6 1990
Om misstankar om möss finns, placera ut ett antal enkvistar strategiskt. Funkar kanon! Efter ett par mån är det bra att lägga dit färska dock.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.