AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.050

Trasig stolsvärme F11

Sida 1 av 2
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Hej!

Verkar som det är fel på stolsvärmen i sittdynan på förarsidan på min F11. Komfortstolar och ryggen samt sidokuddarna på sittdelen blir varma men inte själva sittdynan, vare sig den fasta eller utfällbara delen.

Kan man, i I-driven, ställa in värmefördelningen?

Har inte sett någon sådan funktion men har för mig att det gick i E60?

Om inte, kan man då få hjälp via maskinskadeförsäkringen eller Svensk Bilgaranti (EUR100)?

Mvh
Christian
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Maskinskadeförsäkringen kommer inte hjälpa dig med en uppvärmd stol. Du får kolla villkoren hos Svensk Bilgaranti.
Har du nyligen köpt bilen? Genom firma? Funkade värmen när du köpte den isf?
Det troligaste är att ett knä i sittdynan har kvaddat elvärmen, förmodligen när någon har sträckt sig in i bilen efter nåt.
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Köpte den för 10 månader sen av firma. Osäker på hur den funkade förra vintern, var först idag med passagerare bredvid vars sittdyna blev varm direkt som jag insåg problemet men helt säker på att ingen satt knät i stolen så länge jag ägt den.

Villkoren från Svensk Bilgaranti nämner inte stolsvärme, vare sig i det garantin täcker eller bland undantagen.

Men det går inte att justera värmefördelningen i I-driven då antar jag?
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
Jodå

det går att justera fördelningen (rygg och sitts)
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Tror inte jag har den funktionen i min tyvärr, skall dubbelkolla. Men oavsett är det väl förmodligen något fel när sidokuddarna på sittdynan blir varma men inte mittendelen.

Hur är det nu med Konsumentköplagen?

Min bevisbörda efter 6 månader att felet fanns vid köp?
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Japp, du behöver göra troligt att felet fanns redan när du köpte bilen.
Stolsvärmen i sittdynan gick sönder i min f11 och jag hade även komfortstolar. Fick byta klädsel då stolsvärmen är insydd på något sätt. Som tur var gick det på garantin. Tror att det kan vara en ganska dyr grej att byta/laga.
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Ok, kan tänka mig det eftersom verkstaden inte kunde få fram pris på byte av värmeelementet. Väntar på besked från supporten... Tydligen inte omöjligt att det kan gå på maskin/elektronik försäkringen. Håller tummarna;-)
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Update: Försäkringsbolaget dividerar fortfarande om detta skall täckas. Skiljer mellan bolagen, Folksam skriver uttryckligen att det täcks.

Och ja, dyr historia att fixa. Hela sittdynedelen byts eftersom slingan är integrerad i klädseln. Delen kostar ca 6.500 och med jobb nästan 11.000.

Men jag funderar på om det går att mäta var brottet är och på något sätt bygla över, vad tror ni?

Dessutom, är det inte lite skumt att sidodynorna på sittdelen blir varma? Är det verkligen separata kretsar?

Slutligen, vad tror ni om att be verkstaden begära goodwill på detta?

Kass att en sån här detalj lägger av redan...

Mvh
Christian
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Zig får man fråga vilken försäkringsbolag du har? Samt hur långt bilen har rullat.. se här på sidag 21-24Länk Jag har trygghansa och där ingår bla sätesvärme. FK
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag är lote samma sits som du nämligen dock missljud på kupefläkten sjukt irriterande har dessutom Svenskt bil garanti jag med men tveksamt att dom ställer på det.
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Man skulle uppenbarligen haft Folksam eller Trygg-Hansa i det här läget. Jag har BMW Original (If).

Men i ditt fall står det ju uttryckligen att klimatanläggning täcks, borde väl inte vara nåt problem att få fläkten fixad?

Svensk Bilgaranti verkar mest täcka komponenter som har med driften att göra, såsom motor, växellåda...

Det jag hävdar gentemot Original är att under punkt 3.1 och 3.2 står det att "all utrustning fast monterad, avsedd för användning i bilen och som kan anses vara normal utrustning" täcks.

Alternativt säger jag att jag råkade sätta knät i stolen och då borde det täckas av drulleförsäkringen.
70
1
7000rpm
F11 530XD m-sport
Jag har också råkat ut för att förarstolens sittdyna är utan värme, det gäller hela dynan inkl. "sidokuddar". Dock är det värme i ryggdynan. Jag har också komfortstol. Har ett par frågor: Borde inte detta fel generera en felkod? Jag har ingen felkod vid en avläsning. Skall det vara värme även i det justerbara lårstödet? Skulle det kunna vara bara en säkring? Hur vet jag vilket det är isf? Men det är väl säkert samma säkring även till ryggdynan. Nästan 11 000 är ju saftigt, särskilt som jag har dieselvärmare och oftast inte lider så mycket av en sval dyna... Mvh Stefan
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Tycker själv det är skumt att mina "sidokuddar" fortfarande fungerar. Kan det verkligen vara separata kretsar?

Vad tror ni, skulle det kunna funka att bygla över brottet på slingan?

Mvh
Christian
Hej. Jag har byglat sittdynan på andra bilar och det ska fungera.
Ett klart billigare alt ifall man kommer åt slingan.

//jimjam
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Tack jimjam!

Synd du bor på "fel" sida Sverige ;-)

Om nu försäkringsbolaget vägrar ta detta, vilken verkstad hade ni vågat släppa lös på att försöka bygla?

Känns som att pga mycket hyfsat avancerad elektronik i stolen bör det inte vara vilken som helst?

Goodwill från BMW? Ens värt ett försök?

Mvh
Christian
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Stolsvärmen fixad!

De har bytt hela nedre delen av stolen, inklusive sidokuddar och knästöd.

Ser lite lustigt ut med nytt skinn på just denna del men eftersom jag ofta kör bilen själv så antar jag att det slits in med tiden.

Hälsningar
Christian
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Tog någon garanti eller försäkring kostnaden?
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Stolsvärme ingår inte i täckningsschemat vad gäller elektronikförsäkringen hos BMW Original/If till skillnad mot exempelvis Folksam och Trygg-Hansa.

Men eftersom stolsvärmen slutade fungera efter rekond var det förmodligen ett oförsiktigt knä som orsakade skadan. Gick därför på drulleförsäkringen.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
OK, tack för infon.
Skönt det löste sig!
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Trådlyft!
upptäckte imorse att stolvärmen inte funkar på min ryggstöd men det gjorde det förra veckan, Värmen känns endast på sidostöden men inte i mitten.

Det konstiga är när jag fördelar värmen i Idrive tex ställer jag all värme på ryggen värmer den endast sittdynan ändå. Kan det vara relä elelr nåt som spökar. ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.