|
|
|
|---|---|
| Har en 428i x-drive GC, som kanske bekant har många testare anmärkt på det myckna vägbullret som skämmer bilens i övrigt goda egenskaper. Många lastar förstås rft däcken, men jag tycker nog mina vanliga 18 dubbfria vinterdäck låter likadant. Googlade lite kring detta och minns att jag hittade en amerikan som funnit ett hålrum utan filttäckning i området av höger hjulhus om jag minns rätt. Han täckte detta varpå bilens ljudkomfort förbättrades markant. Fanns även teorier om att detta område missats på en del bilar varför inte alla exemplar lät lika mycket under körning. Kanske varierar med tillverkningstid? Någon som känner till något om detta? Är alla 4-serie lika bullriga? | |
|
Upplever den faktiskt inte som bullrig, iaf inte med sommardäcken på (Pirelli P Zero). Men jag har iofs ingen förväntansbild att det är någon 5-serie heller. Hursomhelst tycker jag då verkligen inte att vägljudet i den på något sätt är störande. Är detta något som många tycker eller? |
|
|
Ja jag gör. Provade en 428 med 18" för att därefter köra min egen tysta 5.a med 17". En befrielse för öronen. Efter ett par dagar åkte jag samma vägsträcka med en ny Mercedes E-klass. Efter det var min 5.a inte så tyst längre. |
|
|
Det var visst på höger sida, här är trådlänken: Länk Man skriver: Solution Found!!! OMFG… f… me dead! I’ve cracked it!! I just returned from my test drive and the DARN SOLUTION WORKED!!! When the road surfaces changes, there is a SUBSTANTIAL REDUCTION in the change in noise level between smooth tarmac and coarse chipped surfaces!! I am sooo happy!! Någon lite händig som vill testa? Vore ju intressant om BMW missat att täcka detta område på vissa bilar, ska vid tillfälle kolla mitt exemplar. |
|
|
Bedrövligt hur BMW struntar i dessa bullerproblem på bla F30/F36! "Vi-säljer-ändå-attityden"är jättefarlig för BMW, liksom för branschen i övrigt. Flera jag känner har aktivt valt bort BMW just för både ljudproblemen samt attitydproblemen. Själv gillade jag 6-serien GC, men hittade aldrig ett enda exemplar som inte plågades av vindljud, förstärkta av de karmlösa dörrarna. Här behövs bla tvåglasrutor på denna 1,5 miljonersbil! |
|
| Jag var helt övertygad om att köpa en 4 gc, men efter en provkörning så var det uteslutet pga vägbullret. Det var katastrof! Blev en ny femma istället av en tillfällighet. | |
Verdi |
Så farligt tycker jag inte att det är. Det är ingen tyst bil men ingen katastrof heller. Tycker inte andra mellanklassbilar man haft som hyrbil varit så väldigt mycket tystare. (MB C-klass, V60 osv) Vill man ha en tyst bil får man köpa en större bil helt enkelt. Hade en F31 330d i nästan 3 år och en F36 435d i våras. Tyckte F36:an var klart tystare och mindre spårkänslig än F31:an trots att den hade RFT medan jag bytt ut dem på F31:an. Hade en F31 335d ett kortare tag också och den tyckte jag var tystare än 330:n också. Skiljer det något i ljuddämpningen mellan motoralternativen kanske? Men det är klart. Vår XC70 upplevdes som väldigt tyst i jämförelse och nu är M550d:n väldigt tyst i jämförelse med XC70:n. Så 5-serien är åtminstone 2 klasser tystare än 3-serien. Känner definitivt inget behov av en ännu tystare bil. |
|
Handlarna kanske borde ha en uppsättning "komfortdäck" för provkörning på dessa modeller. Vissa påstår att 225/55 17 W97 Goodyear Efficient Grip Performance får ner ljudet rätt väsentligt på F36, det yttre (vad det nu betyder för det inre) ligger på 67db, dvd väldigt bra då inget däck troligen har under 66db. Någon som kollat? |
|
Verdi |
Från 2013: Mellanklassen: Länk 3-serien ligger på 856 vilket faktiskt är aningen bullrigare än konkurrenterna. Men inte så mycket. Även om det såklart är subjektivt eftersom det bygger på ägarnas upplevelser. Nya A4 verkar vara väldigt tyst dock: Länk Storbilsklassen: Länk Totalt top 10 tystaste bilarna: Topp tio: Tystaste bilarna Modell: Index BMW 5-serien: 920 Mercedes E-klass: 915 Lexus CT 200h: 910 Peugeot 508: 904 Lexus RX: 900 Audi A6: 893 Audi Q5: 889 Volvo S80: 884 Mercedes C-klass: 880 Volvo S60: 879 En lösning kanske är att tilläggsisolera sin bil. Länk |
| Vad hände med contiSilent? En teknik framtagen pga massivt kritik mot vägljud! | |
| Erfarenheter av F 36 och dubbdäck nu i vinterväglaget? Någon som tycker vägljudet går att "tämja"? | |
| Är det någon större skillnad på vägljudet från 4-serien och 3-serien GT? Det känns som det borde kunna vara lite mjukare bussningar i hjulupphängningen i 3-serien GT. Nån som har jämfört med samma hjuldimensioner? | |
| Vanliga 3-serie, dvs F30 förefaller, efter att ha provat rätt många, vara på samma nivå som F36, så GTn skiljer sig nog inte! Om det kommer en 4-serie GT 2020/2021 så kanske 4-serie GC försvinner vore synd! Kanske kommande F36 LCI får lägre vägljud! Kommande nya 3-serie, G20, bör absolut ha fått ner vägljudet, så kanske även F36 LCI. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.