AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.238

Högtalarfel i navigatorn/cd/radion...

ja
25
jasu08
bmwx5 4,4 -01
Har ett skumt fel i navigatorn/radion..allt funkar men någonstans tycks det finnas ett glapp på vägen mot högtalarna som kommer och går..väldigt irriterande men frågan är hur man hittar detta glapp???
Bilen är en välfungerande x5 01..
Ett gupp i vägen eller en idelig omstart av radion kan ibland ge ljudet åter..en felsökning på bmwverkstad lär kosta med än en ny navigator/radio!!!
Tacksam för vägledning:-)

Hej,

Säkerligen en fråga om standardfelet runt tiden för din årsmodell: kallödningar i radiomodulen, BM24.

Sök här på forumet eller googla på "bmw radio module bm24" eller bara "bm24" för mer info.

Här har du en direktträff: Länk
:)
/Lennart

EDIT: Den förra länken funkar, men denna är direktare: Länk
ja
25
jasu08
bmwx5 4,4 -01
Tusen tack för tipset och länken..nu slipper jag lägga tusentals krnor på felsöket..suveränt:-)

ja
25
jasu08
bmwx5 4,4 -01
Hej igen..
Har kollat med bmw men där fick jag veta att man inte löder kretskort och inte har nytt kort som reservdel!!
Någon som vet var man hittar det rätta kortet eller en "lödare" ???

Oj! Jag trodde att du tänkte fixa det själv. Som felsökning i det här läget klarar BMW nog bara av "glapp i radion", för den funkar inte när de vrider på den... Lika bra det, för taxan är väl minst en tusing per timma.

Det finns både begagnade och reparerade moduler, liksom även reparationsservice både på ebay.co.uk

Länk

och på ebay.de (som jag brukar föredra)

Länk

(där det t o m finns ett svenskt alternativ).

Jag kan faktiskt erbjuda mig att göra ett gratis försök åt dig - så enkelt är det, men då förutsätter jag standardfelet och vågar väl knappast ge någon garanti, bara en nästan-garanti... ;-)

Men egentligen borde du väl känna någon lokalt som vågar sig på projektet. När modulen väl är ute ur bilen, är det "a piece of cake".

/Lennart
Hej, Jasu08,
Hur gick det?

/Lennart
ja
25
jasu08
bmwx5 4,4 -01
Hej och tack för hjälpen så här långt!!
Men jag letar ännu efter någon lokalt som kan ta sig an mitt bekymmer..
För mig verkar det ändå som om problemet sitter i ett glapp mellan navigatorenheten oc högtalarna..cd,rasio och navigatorn fungerar normalt trots att ljudet försvinner..och genom att slå på och av enheten kommer ljudet tillbaka för längre och kortare stunder..och alltid när tändningen slås av och på igen.
Så frågan är kanske om det inte är detta som ska åtgärdas..och då blir ju frågan var den kontakten mellan navigatorn och högtalarna sitter?..
Är det i den radiodel du talar om eller..
Jag funderar också på om det är någon ide att låta bmw demontera navigatorn från bilen oc låta en radiofirma ta sig an reparationen..bmw säger sig inte vara villig till några lödningar eller annat finsnickeri i enheten..dom vill naturligtvis byta ut hela skiten!!
Tacksam för din åsikt i frågan då jag själv är förhållandevis okunnig i de här ack så viktiga detaljerna på min fina bil:-))

Standardfelet yppar sig precis som du beskriver det. På sikt blir bilen sannolikt "ljudlös" om du inte gör något.

Exakt var kontakten mellan navigatorn och högtalarna sitter, kan jag inte svara på, men alla enheter, navi, TV, radio, telefon sitter i "en lång rad" på samma kabelhärva. BM24 är radiomottagare och förstärkare för alla dessa och anslutningskontakten till BM24 innehåller "hur många stift som helst". Mitt tips är att *allt* går genom BM24.
(Såvida du inte har en anläggning med separat förstärkare, vilket kan förekomma på en del modeller. Din utrustningslista bör innehålla raden "S670A - RADIO BMW PROFESSIONAL" eller liknande. Då torde den frågan vara besvarad, dvs att BM24 direkt står för allt ljud i din bil.)

Beklagar att jag inte kan hjälpa dig med själva handpåläggningen. Men jag rekommenderar snarare någon annan - intresserad - verkstad än BMW, om du inte mäktar med det själv. Det kan ta en stund att få ut radion - och tillbaka den igen - så BMW:s timpeng gör den varianten ganska ohållbar i mitt tycke.

En av de tidigare länkade firmorna, elekronikidee.de, sålde tidigare färdigreparerade enheter. De reparerar också, som du väl sett.

Men kan du krångla ut apparaten ur bilen, löder jag den gratis åt dig. Du verkar behöva en morot... :-)

/Lennart
ja
25
jasu08
bmwx5 4,4 -01
Hej igen.
Jag ska snarast möjligt söka rätt på någon här som kan ta ut enheten och göra den handpåläggning du så vänligt erbjuder mig..jag återkommer med resultatet så fort som möjligt:-))
Janne s

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Kapar lite.
MIn bara piper med ett konstant pip - högt. Gäller både för CD och radio och tape. Navi och TV funkar.

Förslag?

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Hej,

Menar du att du har ljud, när du kör navin eller tv:n, men bara då?

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.