|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Har haft det trycksatt när jag öppnat nippeln ska jag tilläga. | |
|
Ha locket avskruvat från behållaren, trä slangen på nippeln som du leder bort gammal bromsvätska med, be en kamarat motsvarade att öppna nippeln samtidigt som denne ser till att inte slangen hoppar av i nästa moment, tryck till med fotbromsen så bör det bli lopp. Är nog skit i nippeln som @Isak5503 skriver. Du behöver ju ingen kamrat till hjälp egentligen men det minskar risken att få bromsvätska lite överallt där du inte vill ha den på såsom lackade ytor. Hade bromsslangen varit såpass svälld hade du märkt det långt tidigare genom att bromsen VF inte hade släppt när du slutat att bromsa. Ja, du kan köpa en ny nippel och sedan fortsätta luftningen. Ge akt på att vara flink i fingrarna då det kommer rinna ut bromsvätska när du tar bort den gamla nippeln. // jonas |
|
|
Skruva loss hela nippeln. Det lilla hålet var längst ner var helt igensatt. Massa skit inuti nippeln också. MEN!! Skulle skruva dit ny nippel kom knappt halvvägs bomstopp. Tittade då på den gamla nippeln ser då att drygt halva nippelns gängor är väck. Så gängorna sitter kvar i okets gängor. Testa o dra lite till med nya nippeln med stenhårt. O nu vill inte nya nippeln lossa. Så det rinner bromsvätska uppifrån den UNDERBART!!! Fick på en slang,o klämde åt med rörtång som jag sedan låste för tillfället Iaf. Så nu står den med domkraft Om jag nu får upp den gamla nippeln. Kan man då köra med gängtapp för o få bort skiten från den gamla nippeln? Sen nån som vet nått verktyg som man kan klämma åt bromsslangen med? Om man det nu går med gängtapp så e det lite jobbigt att det rinner bromsvätska hela tiden medans man fixar. Snälla kom med förslag grabbar. Allt gick som smort men sedan detta. |
|
|
Funderar på o köpa ett nytt ok istället. För mycket meck med detta. Några tips på o minimera sölet när man lossar bromsslangen? Sedan inte fasen behöver jag byta bromklossarna på axeln också. Dom e ju jämn slitna på bägge sidor. O mycket kvar på dom. |
|
|
Blir nog enklast om du köper ett utbytesok istället för att ta gängtapp, är ju en konad del i botten. Inga problem att använda dina befintliga belägg. Slangtång för att minimera söl: Länk alt ta en polygrip, trä mindre slangstumpar över vardera gripande del och spänn åt med buntband motsv. // Jonas |
|
|
Tack för svar Jonas! Vågar man sig på o klämma slangen kanske spricker? Ta lite vaselin på slangen :-) Jo så mycket enklare o byta ok. Bara skruva loss slangen på oket o sätta dit den på nya :-). Måste man lufta hela systemet igen? Eller det e väll bara vf som behövs. Så gjorde verkstan som bytta vb iaf. Vore Paint in the as o göra om samma procedur igen. Gjorde det utomhus igår o det tog sin lilla tid o tömma ut massat vätska o i med ny. Det e ju bara vf som byts nu. Så rimligtvis bara lufta igenom ordentligt vf? |
|
|
Bytte bromsvätska på Audin med ett sådant här kit igår, Länk Smidigaste lösning jag testat! |
|
|
Kane:Har mekonomen luftman kopplad till ett hjul. Funka kanon. Tror inte jag vågar att klämma bromsslangen den känns rätt hård 7 år gammal. Den lär spricka. Kan man försöksa vara snabb vid bytet av oket. Alltså inte klämma slangen utan att man skruvar loss den. Håller sedan för med fingret o sedan släpper sedan skruvar på det nya så snabbt man kan. E det väldigt tryck från slangen. Som o öppna en kran hemma? Såg nån video där dom bytte ok o det rann ju men inte vansinnigt från bromsslangen. Jag kommer ha farsan beredd på att fylla på bronsplakett i behållaren när jag gör detta. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag rekommenderar att köpa ett nytt bromsok - om det är rostigt och söligt vid luftningsnippeln så finns det en risk att det är lika illa inuti resten av bromsoket (samt att du vill nog ha detta gjort och har inte tid att ha bilen ståendes i någon vecka eller två). Gängorna är troligtvis redan skadade, men ännu viktigare är som JcN nämner den konade botten - det är den som gör hela tätningen. Är denna skadad eller det är metall och skräp inklämt där så kommer det att läcka. Om gängorna är skadade så är det lockande att bara borra upp och gänga om, men problemet är att det är i princip omöjligt att centrera borr och gänga mot centeraxeln av konan - vilket gör att det kommer att läcka - alltifrån fukta till rinna ut. Byter du bromsoket vid VF så är det bara VF som du behöver lufta om - du behöver inte göra om hela proceduren. Det är inget tryck i bromsslangen, det är mer ett sakta droppande. Antingen så trycker man *mycket* lätt på bromspedalen för att hindra att någon bromsvätska rinner ut ned från behållaren (när kolven i huvudbromscylindern rör sig någon millimeter eller två så blockerar den de små hålen som är kopplade till behållaren och därmed kan det inte rinna ut mer därifrån), men om du låter allt detta rinna ut så finns risk att det kommer en luftbubbla eller två i en av de andra ledningarna. Så ett annat alternativ är att du tar en bromsslangsskarv Länk och fyller med kemisk metall eller annat som tätar, lägger sedan en liten o-ring i botten och när du sedan lossar bromsoket så skruvar du dit denna stopplugg så kan du i lugn och ro fippla med bromsoket. Var beredd på en sak - du kanske behöver byta bromsslang. Det är inte säkert att bromsslangen hamnar på samma ställe (åtdraget) i det nya bromsoket, vilket gör att bromsslangen blir något vriden eller tillknölad, vilket du inte vill ha eller ska ha. Om du ska byta bromsslang så var beredd på att skarven mellan bromsslang och bromsrör kan ställa till en del jävelskap också. |
| Ok tack. Får hoppas på det bästa. Byter oket idag. Kommer försöka byta det snabbt så det inte hinner rinna ut så mycket. Alltså skruva loss gamla fort i med det nya. Rann ju en hel del igår innan jag fick tätat den förbannade nippeln. Bilen har stått på dom kraft under natten. Så har inte kört något. | |
|
För att minimera bromsvätskeläckaget till ett minimum: ha bromspedalen nerpressad så mycket du kan innan du skruvar loss oket; blockera den med en lämplig träregel eller liknande och "ta spjärn" mot stolen. Man kan även skruva loss locket på bromsvätskebehållaren och lägga en engångsgummihandske över öppningen och skruva på locket, då blir det lufttätt i behållaren, vilket gör att vätskan stannar kvar utan att rinna ut genom bromssystemet. Jag gjorde både och när jag lossade bromsoken för renovering på E46:an och det rann ut väldigt lite bromsvätska. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack! Förresten nån som vet hur mycket behållaren rymmer? Då jag ej hade något att tömma ut den med. Så körde jag not ut dryga litern på hb först för o rengöra. |
|
|
Sådär ja! Det va ju inget krångel gick riktigt smidigt. Droppade väldigt sakta när man tog bort slangen. Roligt när nått går ens väg iaf. Tack för alla tips! Om nån vill så svara gärna på mitt tidigare inlägg om behållaren. |
|
|
Härligt att detta löste sig. Jag tänkte bara skicka med en rekomendation för framtiden. I andra inlägget så rekomenderas bromsluftaren från Mekonomen: Länk Jag använder själv denna och är mycket nöjd. MEN!!! lägg inte för mycket tryck på den. En kompis körde samma luftare med mindre än 2 bar (rekomenderade maxtryck) och det gula locket som trycksätter exploderade. Resultatet blev massor av bromsvätska på bilen förstås. Behållaren var alltså hel men locket släppte i skarven mellan kant och topp. Själv tömmer jag ut till max 1 bar tryck i däcket innan jag kopplar in luftaren. Det räcker med det trycket för lufta bromsarna. /DJ |
|
| Precis den jag använt. Våga inte med 2kg tryck körde med typ 1,3-1,4. | |
|
3 deciliter ungefär kan jag tänka den rymmer. // Jonas |
|
| Jonas:Kanon då borde man fått ut en hel del då om man drog ur 1liter i första oket bak. Ville dra det rent så det i behållaren kom igen till oket. Tömde väl ungefär 3-4dl på andra oket bak. 2-3dl fram oken. Så nu e det fasen ren kört :-) | |
Transocean |
Visst är det en härligt känsla man får när man vet att allting är nybytt och färskt :-) Bytte själv några månader sedan, har använt denna i alla fall 15 år nu Länk Gjorde 1000 mils-oljebytet i lördags med Aral Supertronic, jösses vad mjukt motorn går nu, bara att gasa på |
|
Hur funkar den? (MC?) --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.