|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Tänkte byta bromsvätska själv. Tänkte kolla om nån vet något idiotsäkert sätt? Trycksätta systemet? Har inte tillgång till kompressor. Såg att det fanns något man ansluter till ett däck. Vad rekommenderar ni för att göra det själv? Nått som inte kostar skjortan att köpa. | |
|
Den här varianten brukar fungera, Länk Se bara till att du har koll på vätskenivån. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det bör funkar bra med en däcksansluten trycksättare för att lufta, dock inte mer än 2 kg tryck. Lite obekvämt med en sådan är ju att du måste vara aktsam så det inte blir tomt i behållaren och fylla på efter varje hjul. Jag använder en trycksatt behållare som fyller på bromsvätskan automatiskt vilket gör det smidigare, dock är det en verkstadsgrej. Se till att skydda skärmar och övrig lack från bromsvätska. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso:Ok jo tänkte det där med trycket. Fasen man blir ju lite skraj att behållaren ska sprängas eller hoppa loss från anslutning. Nån som vet om det finns nån annan färg än den den ljust gula. Så man verkligen ser att det kommer ut ny vätska. Sedan kör man typ vb,hf,hb,vf? |
|
| Tänkte på det att visst e det dot3 man använder? Kolla lite på olika oljeföretagssidor o det rekommenderas dot 4 och dot 5.1? Bilen e en 320da 2009 | |
|
En bra grundregel är att starta med det ok som sitter längst bort ifrån huvudbromscylindern och avsluta med det som sitter närmast (hb, vb, hf, vf) Edit: Använd Dot 4 eller 5.1, dessa är glykolbaserade till skillnad från Dot 5.0 som är silikonbaserad och ej blandbar med Dot 4/5.1. Dot 3 har jag aldrig hällt på någon bil. Verkar som den ej alltid är blandbar och har andra/färre tillsatser, se länk. Länk // Jonas |
|
| Tror det är dot3 i nu. | |
| Frågan e vad BMW har för rekommendation till min bil. Stod ju att tex dot 4 är agrresivare mot packningar beroende på vilket system man har. Som sagt tror att det är dot 3 men inte säker. | |
|
Se då efter vad som står på locket till bromsvätskebehållaren/instruktionsboken. Använd den specen på bromsvätskan, bör stå Dot 4. Är nu systemet fyllt med Dot 3 (och det skall vara minst Dot 4) så se till att suga ur behållaren på den gamla vätskan så mycket det går och skölj systemet rikligt med den nya bromsvätskan. // Jonas |
|
| Står inget i boken! Ska kolla locket. | |
| Yes på locket står det enbart DOT4! Får suga ut burken hyfsat o skölja igenom varje ledning ordentligt. Vågar man sig på mekonomens variant? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag gillar inte de som kopplas till däck, just pga av det höga trycket - känner mig något obekväm med att trycka in över 2 bar i gamla och okända bromsvätskebehållare. Är det möjligt så kan man såklart sänka trycket i däcket, byta bromsvätskan och därefter fylla upp däcket igen. Min absoluta favorit är denna - en Motive Products Black Label European Power Bleeder (art.nr 0109) Länk Har använt den otaliga gånger under årens lopp. Brukar ligga på strax under 1 bar (man pumpar upp trycket i behållaren till det tryck man vill ha). Det har aldrig gått fel med denna - mycket smidig när man byter bromsvätska själv under enklare former. DOT3 var längesen vi i Europa använde oss av, det är bara de förvirrade och eftersläntrande amerikanarna som tycker DOT3 fortfarande är state-of-the-art. Det står att DOT4 ska användas i instruktionsboken så långt tillbaka som till min gamla E34 518i -93 :-) DOT4 har egenskaper som behövs för moderna versioner av bromsssytemen (där moderna versioner av dylika system är vanliga - ABS, DSC, DTC, DDR, DDT, Agent Orange, Anthrax...). Så yes - det är DOT4 eller DOT5.1 som ska vara i din bil. @gaspo : Var stod det att DOT4 var aggresivare mot packningar!?! Det FANNS en annan färg än bärnstensfärgad innan ett gäng miljömuppar och en grupp förvirrade advokater bestämde sig för att sätta stopp för detta. ATE Super Blue Racing är blå till färgen. Jag körde alltid dessa omväxlande när jag bytte, dvs bärnstensfärgad, blåfärgad, bärnstensfärgad osv. Denna ATE Super Blue Racing fick inte längre ha någon DOT-klassning, då det enligt specifikationerna så MÅSTE bromsvätskan vara bärnstensfärgad för att få en DOT-klassning. Nu brydde jag mig inte om detta, jag bryr mig bara om den torra och våta kokpunkten samt dess viskositet. Användes ofta till min banbil där det görs ganska regelbundna bromsvätskebyten. Tyvärr så hittade någon att det fannns ett giftigt ämne i denna ATE Super Blue Racing, så den har mer eller mindre helt försvunnit från marknaden. Jag insåg vart detta barkade så jag köpte på mig ett gäng burkar - jag tror jag köpte de allra sista burkarna som fanns i Sverige. Här finns annars en översikt över olika bromsvätskor. Men när det gäller din bil så håll det enkelt - vilken DOT4 bromsvätska som helst duger alldeles utmärkt (det är styrkan av själva DOT-klassningen - att det är enkelt att välja och att man vet att man väljer rätt). Länk |
|
Tack för trevlig läsning Slangen! Jo den pumpen du länkar till e en sådan jag vill ha. Men hittar ingen på svenska sidor. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Oj, den beställde jag typ innan Internet fanns :-) Var iallafall över 10 år sedan jag beställde den, men då köpte jag den från Skyway Tools - tyvärr verkar de inte ha just denna modellen kvar längre Länk Motive Products verkar däremot ha den kvar i sitt sortiment Länk |
| Liknande, Länk | |
|
Tack! Lustigt att det inte finns en såpass enkel sak i Sverige. |
|
| Gjort som du skrev slangen. Funkat kanon till jag kom till vf kommer inte en droppe. Har hela tiden hållt kolla på behållaren gott om vätska hela tiden. Va fan e problemet?? | |
| Kan det vara nippeln som e kass? | |
|
Gaspo: troligen är det lite stopp/skit i nippeln bara. Öppna nippeln och trampa försiktigt på bromsen så lär det säga 'sprutt'. Händer ibland. |
|
| Tänkte om man skulle ta bort hela nippeln o sätta dit en ny o sen trycksätta?! | |
| Kan det vara bromslangen som svällt inuti? Men då borde väll oket inte fungera ordentligt? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.