AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.676

Däckexplosion Runflat Däck 520D F11 2013

Ena bakdäcket exploderade idag på föräldrarnas 520D F11 M-Sport 2013.
19" Original M-Sport fälg med Goodyear Runflat 245/40 Sommardäck.

Började vibrera i hela bilen på motorvägen innan det small..
Fick byta däcket på plats då det var helt förstört.

Däcktrycket var OK innan detta hände. Vad kan ha orsakat detta? Tankar/funderingar?

Bild:

[IMG]Länk
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Separation. Antingen fel vid tillverkningen eller så har däcket varit ute för skada (inkl kört med för lågt lufttryck) tidigare.
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Ser ut som felaktig hjulvinkel. Helt utslitet på insidan.
Jag hade samma fenomen på min förra bil F11, ena bakhjulet var helt fel inställt, vilket resulterade i utslitet däck på insidan. Ganska likt det på bilden, men det var inte slitet ända in till corden, men bra nära och det exploderade inte, behövde dock byta byta alla däcken i förtid.
När jag gjorde hjulinställning så rekommenderade dom att göra det varje år, då BMW är väldigt lätt att förorsaka felaktiga vinklar på, räcker att köra ner i ett potthål.
NoProPro-medlem
30
Norrland76
BMW 540iA Touring -98
BMW 523i Touring -98
Absolut ingen separation som orsakade felet där. Tydligt så syns de att däcket nöts mot något vad vet jag inte. Men GoC har troligtvis rätt i de som näms.

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Sänkt? - då brukar det bli så där om man inte fixar camber.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har bilen gått?

Lagret vid bakhjulsspindeln är ett klassiskt fel på många BMW-bilar vid 15-20.000 mil ungefär:
#13 på bilden:
Länk

Är det dåligt sliter däcken på insidan och utifrån bilderna verkar det stämma med hur det brukar se ut!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Föräldrarnas 520d 2013 års modell
Tror nog varken den är sänkt eller har gått 20 000 mil
Så mest troliga orsak är dom där överkänsliga hjulvinklarna.
Mitt vänster bak var ca 3 grader fel om jag inte missminner mig. Resultatet på det onödigt breda däcket blev pris som på bilden. Däckkillen dömde ut däcket och sa att det var nära att det skulle separera. Helt klart resultat av att jag kört i en grop, som även lyckades göra fälgen orund. Någon millimeters intryckning på innersidan som förorsakade vibrationer mellan 105-125 km/tim
Det kostar på att åka BMW med fåfängt breda däck
sa
275
sarli
I4 m50 G26
Fick byta till vinterdäcken idag. Ett av framhjulen hade släppt/spruckit över en stor del av slitbanans innerkant liknande på bilden från trådstartaren fast ännu längre. Konstigt var att det bara kändes när jag körde 10-30 km/h och ratten lite vandrade fram och tillbaka (inget en icke-pedantisk förare märkt). Inget alls i högre farter. Var nog km från explosion. Dom var slitna i inner/ytter-kant men ok, långt kvar på slitageindikatorn men tänkte slänga nu till vintern.

Goodyear excellence RTF 245, 19". Har gjort 4-hjulsinställning i våras. 7500 mil på mätaren. Kör mycket lugnt. Givetvis rätt däcktryck. Min gissning är RTF och köra fram och tillbaka till skolan har ätit på inner och ytterkant. Vinterdäcken är helt jämnt slitna så vill inte direkt skylla på bilen.

Inte sett liknade på 18 års bilkörning. Kör måånga mil.
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Jag är inne på min 14-e bil på 36 år totalt säkert kört över 100 tusen mil
På dom åren har jag aldrig haft den typen av slitage eller däckkostnad som mina två BMW F10/11 klarat av att åstadkomma, har aldrig haft så breda däck heller för den delen.
Vinterdäcken har klarat sig bra, men det ha varit 17 tum 225 breda.
Så kombinationen av dom breda sulorna och avacerad hjulupphängning med många vinklar som kan bli fel tror jag är en bidragande orsak.0
ju
164
juha01
F10 -15
Bytte till vinterdäck idag och har samma problem på bägge däcken bak. Ägt bilen sedan ny och kört 3500 mil. Insidan på bägge bakhjulen väääldigt slitna! Tvek om det går en sommar till. I övrigt 6 mm kvar.

F10 xdrive med 275mm 19' bak. Fiskörd dessutom. Vad är felet? Låter inte som att det är nåt som kommit pga potthål eller liknande. Det är dessutom jag som kör bilen och har aldrig ens kört ned i något styggt. Framdäcken slits normalt.
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Vad är det för fälgar?

Jag tycker det fösta man skall kolla upp är
om däck/fälg är standarddimension, samt om ET är enligt original.

Fel Offset, och fel däcksbredd till fälgen ger felaktig belastning
på däckens sidor.

Tycker att jag flera gånger har sett vissa däcksfirmor rekommendera
ET35 rakt av oberoende av vilken offset tillverkaren anger...inte så värst seriöst faktiskt.
ju
164
juha01
F10 -15
Jag har original M-sportfälgar som är plockade direkt från fabrik. Alltså inget eftermarknadsgrejs.

Segt när man har xdrive att köpa en helt ny uppsättning nästa år runt om pga att innerkanten är sliten och man kanske har halva livslängden kvar i övrigt. Eller ännu mer. Det är de sista två-tre centimetrarna som är slitna. Inget annat. Vinterdäcken ser inte tiktigt likadana ut i uppbyggnaden och slits inte riktigt så illa som sommardäcken.
sa
275
sarli
I4 m50 G26
För min del: Original fälg från fabrik, inga spacers, ingen sänkning, inget trim, ingen ban eller buskörning. Mina 275 19" där bak är dock jämnt slitna men det är inte good year som jag hade fram (dom som släppte).

Så många åsikter, testresultat och faktorer runt omkring så inte lätt att veta vad man ska välja för däck nästa gång. :)
ju
164
juha01
F10 -15
Sarli. Har du rft-däck?
sa
275
sarli
I4 m50 G26
juha01, Ja.

Min egen filosofi är att jag kör bara omkring sakta i byn och de hårda sidorna på RFT-däcken har gjort ökat slitage på inner/ytter-kant. Vid högre hastigheter så slits det nog mer i mitten. Skulle jag haft felaktiga hjulvinklar så borde det väl vara mer slitet på ena sidan bara, men bara amatörgissning :)

Provar dock något annat än Good Years excellence nästa gång ;)
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Jag tycker att du absolut skall kolla hjluinställningen innan du köper nya däck
Kostar en tiondel av vad en uppsättning däck kostar och betydligt mer pålitligt än amatör teorier
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Mycket stadskörning brukar mer slita på framdäckens inner och yttersidor pga av stora rattrörelser
När jag var till verkstad och klagade på mitt slitna bakhjul dom missat at se på 6000 mils servicen. Fick jag förklaringen att hjulvinklarna bör man kolla varje år då det räcker med att dä ner tar emot en trotoarkant eller annat som hindrar hjulet att följa med i bilens svängning. Mitt spotnana svar att det var väl oerhört känsligakomplicerde hjulupphängningar som inte klarar av ganska normalt användande utan att bli fel.
ju
164
juha01
F10 -15
Jag har också rft-däck. Mitt körmönster är nog bland det skonsammaste då det handlar om lugn landsväg i 95% av milen mellan 70-110 kmh. Frågan är vad man ska göra om vinklarna ändå är rätt?
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Låter inte normalt
Mitt vänster bak var snedslitet och måste kasseras när bilen gått knappa 8000 mil
Ca 3500 mil på sommardäcken, men övriga tre hade nog fungerat en säsong till.
Fick sedan nog av BMW och dyra driftkostnader så jag bytte märke innan broms och bromsskivebyten, 9000 mil service mm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.