|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag och sambon går i bilbytartankar och jag har blivit riktigt lockad av kampanjerna på diverse paket till 520D xdrive F11. Funderar på M-sport och lounge paket främst. Kanske också navigation professional. Är det något man ska tänka på som man bör ha med? Typ som extra 12v uttag i bagaget och sanna smågrejer. :) /Johan | |
| Beställde en liknade för några veckor sedan, 19" fälgar. Utökat instrumentkluster och drag är sånt jag spontant kommer på. | |
|
Ja din gamla hann ju bli såld innan jag fick tummen ur, Danielb. ;) Jag tror att 19" går bort för min del då jag åker en del hålig grusväg varje dag plus att dem blir en hel del dyrare. Drag ska jag ha. Vad innebär utökat instrumentkluster? |
|
| En rak sexa är väl ett absolut krav...? ;) | |
| Johannilsson: Synd du missade en fin bil. Kul att du funderar på ny! | |
| Head up och rattvärme är värt varenda krona. Kör Audi A6 nu och ligger konstant över hastighetsgränsen då jag inte har som vana att titta på instrumentklustret längre. | |
| Ja det hade såklart varit fint med sexan men då skulle jag få beställa utan ratt, rutor och innertak för att få ihop det. :) Rattvärme verkar ingå hur man än kryssar i olika paket så det blir det. | |
| Tar du lounge paket får du rattvärme och hk ljud. Taket är trevligt med så det paketet rekommenderas. Så här i vintertider uppskattar jag vinterpaketet. Otroligt skönt med värmare. | |
| Rattvärme ingår i komfortpaketet och är gratis. Jag har lounge paketet och ångrar inte det alls. HK, panorama och comfort access vänjer man sig vid väääldigt snabbt med. | |
|
Bra lyse är väl i alla fall ett ganska så bra tillbehör Adaptiva xenon, ger betydligt bättre ljus än standard., skulle aldrig köpa en bil som inte har adaptivt ljus Xenon eller LED. Utökat instrumentkluster Hifi ljud Svankstöd Fyra val som jag skulle rekommendera, knappt 20 000 extra. |
|
|
Sedan jag provkört en hel del så blev 6 cyl den absolut första och största punkten för mig. Om budgeten är starkt begränsad föredrar jag mycket hellre en väldigt naken 530d i stället för en fullt utrustad 520, särskilt om de är xDrive. Det näst viktigaste för mig är nog Komfortstolar. Glasluckar hade jag gott klarat mig utan, men de gick tyvärr inte att välja bort trots att jag tom var beredd betala samma pris. Tycker inte att de tillför något alls men medför tyvärr lägre takhöjd, ökat vindbrus, ökad vikt, kallras etc... (För att minska vindbruset i min nya bil måste jag stänga innertaket och då är det ju absolut ingen vits att ha glasluckorna!). IE innehåller en hel del roliga saker men som jag gott och väl hade klarat mig utan. Men jag tyckte att IE totalt sett var mycket prisvärt och "bra att ha" om jag skulle vilja sälja bilen. Men som sagt, 6 cyl och Komfortstolar är nog det som jag uppskattar allra mest med min bil! |
|
|
Adaptiva LED är ett bra tillbehör. Det lyser nog bättre än Xenon men det ger fortfarande inte så imponerande ljus, framförallt inte räckvidden, när man som jag kör en hel del norrlandsvägar och får chansen använda helljuset ganska mycket. Men den adaptiva funktionen är faktiskt suverän. T ex så har jag vid halvljus väldigt mycket bättre ljus på älgar och annat ute på höger sida om vägen, såväl vid möte som när jag ligger bakom en annan bil. Mitt ljus lyser till höger om och t o m framför den framförvarande bilen, men utan att blända denna. Även en hel del mera ljus ute till vänster, som lyser framför en mötande bil. Vid möte kryper ljuset närmare och närmare, vinklar allt mera till vänster, i takt med att den mötande bilen närmar sig och för att till slut blända av helt bara ca 1 sekund (!) innan mötet. Sammantaget ger det under 90% av tiden ett MYCKET bättre halvljus. Jag kan bäst beskriva funktionen som att min bil automatiskt bländar av bara just den sektorn där en mötande eller framförvarande bil befinner sig. Det blir en mörk sektor precis där den andra bilen befinner sig medan min bil lyser för fullt på båda sidor om den andra bilen. Den mörka sektorn följer hela tiden den andra bilens förflyttning i kurvor etc. Om jag ligger bakom en annan bil och styr lite vänster/höger så är det ändå hela tiden ett mörkt parti som som följer den andra bilens bakända. Det ser mycket intressant ut och är faktiskt lite imponerande! Men för minska risken att köra på älg mm (jag har erfarenhet...) så kommer jag trots allt att montera extraljus. Vi håller just nu på att projektera detta. Det verkar väl inte vara helt enkelt att få till det elektriska men jag hoppas och tror att vi fixar det under nästa helg. Monteringen ska ske genom ett snabbfäste så att jag tillfälligt kan montera extraljusen endast vid de tillfällen som jag behöver dem. Målsättningen är att 3 st stora extraljus ska kunna monteras iförd kostym och att det ska ta max 180 sekunder (demontering max 120 sekunder). Vi får väl se hur vi lyckas fylla målsättningen. |
|
| +1 på större motor och komfortstol. | |
|
Ulf530, monterar du extraljus lär ju den eminenta adsptiva funktionen försvinna. Den slås av bara man sätter på dimljusen, då blir det bara automatiskt hel och halvljus. Eller skall du ha en gammal klassisk golvkontakt at trampa på för att växla mellan, helljus och extraljus. Led ljuset är inte så mycket starkare än xenon, men annan färgtemperatur så att det upplevs som ljusare. Jag upplevde räckvidden som bra mycket bättre på adaptiva xenon jämfört med "vanliga" xenon. Dom anpassar ljuskäglan så att den lyser smalare och längre när man kommer upp i motorvägsfart och fixar tunnlarna runt bilar framför och mötande fordon som du beskriver. Så jag tycker då inte att det är värt 11000 kr till för led, men det är ju standard på innovation bilarna. |
|
| Måste bara fråga, varför köpa en ny bil om du ska snåla med utrustningen? är det inte bättre att köpa en som är 1 år gammal och maxutrustad? | |
|
GoC; Vi tror att vi har funnit en lösning där den adaptiva funktionen kommer att fungera på halvljuset, alltså att det ordinarie LED-ljuset kommer att förstärka halvljuset på samma sätt som nu (men självfallet då utan att extraljusen är tända). Och när helljuset slår på automatiskt (eller manuellt), när blå indikering för helljus tänds, så tänds även extraljusen. Vi får väl se hur vi får det att fungerar i praktiken. Hur som helst kommer jag alltid ha valfunktionen att ordinarie adaptiva LED fungerar precis som vanligt. Men om jag vill så kommer jag att kunna tända även extraljusen när jag manuellt slår på helljuset med vanliga omkopplaren. Alltså bara fördelar hur som! |
|
|
Fredde123; jag tycker att samma förhållande råder oavsett ny eller begagnad, hellre en snålt utrustad 6 cyl än en maxutrustad 4 cyl. Det gör ju ingen skillnad om den är ny eller begagnad, eller hur? Om man läser annonserna så begär man ofta ungefär samma pris för en motsvarande ett år gammal bil som man nu kan köpa en väl utrustad ny bil för, tack vare de generösa rabatterna (rabatter som inte fanns för ett år sedan!). Och en ny bil är en ny bil, med fulla garantier, perfekt skick (de existerar inte en ett år gammal bil som är i 100% perfekt skick...), känd historik och att ingen annan har kört (sönder...) den. |
|
|
Komfortstolar, M-sport, dieselvärmaren är några viktiga detaljer. IE är ju redan bra utrustat. Drag så klart, backkamera och PDC fram och bak. 6:a är ju trevligt, vet inte hur priset är på en 525 som nog är ett trevligt alternativ Crille |
|
| 525 trevligt alternativ ? Det är ju samma tvåliters fyra som 520 men med en lite större turbo och intercooler, i stort sett samma prestanda som en 520 med PPK. 525 xd har väl aldrig sålts med några speciella rabatter. Undrar hur många som sålts i Sverige efter att 520 xd kom med LCI 2014. | |
|
Efter många år att bara titta och läsa era inlägg i forumet om era BMW, resultaten blev till slut en nästan ny 520d F11 xDrive Msport -16 men bara 200 mil på nacken. Ser fram emot att köra ut den från BMW på fredag... |
|
| Grattis, trevlig bil. Den är ju fortfarande sååå fräck med M Sport! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.