AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
974

Bromsarna beter sig annorlunda E90

Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Tycker bromsarna beter sig lite annorlunda på E90 (06an) jämfört med E60n
Första felet,bromsarna släpper sent efter varje stopp
Andra felet,försöker jag bromsa många gånger på ca 1-2m så blir pedalen hård
Såg även i servicenboken att Bromsvätskan inte blivit bytt sedan ca 8600mil 2010-02
Bilen har idag gått 14,000mil,
Kan det vara felet tro?
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ja det är nog inga fel att byta bromsvätska.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Oavsett så bör vätskan bytas, den är snart 7 år gammal... 3-4 år är väl intervallet på byte bromsvätska.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Lär ju knappast lösa problemet med att bara byta bromsvätska.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Det som jag tror är den största boven (förutom att bromsvätskan snarast skall bytas) är att någonting gör att bromsvätskan inte åker tillbaka i bromssystemet efter det att du bromsat.

Om jag får spekulera:

Hade problemet varit att en eller flera utav bromsslangarna svällt så skulle den/de hålla kvar trycket i ett eller flera ok så att bromsarna ligger an men..då borde inte pedalen fortfarande vara stum utan bromsvätskan uppströms slangarna borde då ta sig tillbaka till bromsvätskebehållaren. Detta får mig att tro det är huvudbromscylindern som är boven i dramat. Alltså att det hänt något i dess rörliga delar och den inte öppnar vägen tillbaka för bromsvätskan när du väl släppt foten från pedalen.

Kan ju vara en gammal sunkig/geggig bromsvätska som täppt till kanalerna/ställt till med oreda kring de rörliga delarna. Är bromsvätskan fortfarande fint gyllengul eller nästan svart?

Är alla rörliga delar till bromspedalen i fullt fungerande skick och smorda?

// Jonas

Visa användare
1.266
Stanic
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Tackar för svar,
Bromsvätskan ska bytas omgående
Jag vet inte vart behållaren sitter så har ingen aning vilken färg vätskan har
Det är inte helt otänkbart att bromsvätskan samlat på sig mycket vatten vilket har orsakat rost på huvudbromscylindern.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Som @jsn skriver så kommer nog inte ditt nuvarande problem att lösas utav att enbart byta bromsvätskan. Är bedömt så som @Chris87 skriver att det vatten som bromsvätskan samlat på sig ar orsakat invändig rost i huvudbromscylindern. Alltså, byt den del som felar och därefter få all bromsvätska utbytt och detta kommer ju göras samtidigt.

Ta bilen till verkstad, berätta dina symptom, vad du fått för förslag till felsökning och be dom göra en bedömning.

Bromsvätskebehållaren sitter under motorhuven, på förarsidan, direkt monterad på huvudbromscylindern och så nära torpedväggen du kan komma.

// Jonas

Visa användare
1.266
Stanic
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Kan tillägga att när man krypkör med foten på bromsen så bromsar den nästan direkt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.