|
|
|
|---|---|
|
Hej bytte till v-däck och såg att de bakre sommardäcken 235-45 17 var typ oerhört slitna från insidan och till över halva däckets bredd. Bägge bakdäcken var lika slitna . Vad kan vara fel !! Känns lite frustrerande att slänga på vinterdäcken som är Oslitna !! Bilen har rullat 18400 mil | |
|
Det är inget fel bara helt normalt på bmw. Dom nöter insidan för att bakvagnen sätter ner lite vid fartökning. |
|
| Du kan eventuellt behöva göra en hjulinställning. Vad jag hört så kan med tiden och åldern bakfjädringen sacka ihop lite och då trycks hjulen ut ännu mer och nöts ännu mer på insidan. | |
| Tycker att de slitits väl fort på slutet samt att slitaget ligger på över halva däckbredden ! Däckmärket är Nokian Z G2 | |
|
De är värt att göra en hjulinställning. Kostar mindre än 1 nytt däck så de skadar inte att göra en sån. Däremot bör du fundera på OM du ska byta stötdämpare eller bussningar någonstans. Så se till att de är gjort innan hjulinställning, annars blir liksom hjulinställningen lite onödig då du får göra om den 1 gång till efter eventuella andra ingrepp. |
|
|
Troligen #2 och #4 på bilden, som är slitna: Länk Ger snedslitage på insidan och brukar vara dags att byta vid ca 20.000 mil eller så, lite beroende på hur hårt bakvagnen har belastats. Brukar även gnissla/gneka lite när man fjädrar ner bakvagnen när de är slut. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har lite svårt att förstå varför man ska byta stötdämpare ? Hjulinställning gjorde jag i våras ! Något gnissel kan jag ej höra ,något annat sätt att detektera att no 2 och 4 är slut ? |
|
|
...däckslitaget! Hur långt har bilen gått? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Den har rullat 18400 mil till dags dato ! | |
|
Om du vet att stötdämparna börjar vara dåliga..kan de vara läge att byta innan hjulinställning. Men som du skriver så är dom byta i våras tillsammans med hjulinstälning. Då räcker de med att däcken gått en stund innan denna hjulinstälning för att dem ska fortsätta nöta fel. |
|
|
Tror fortfarande på min teori - om inte annat är det nog dags att byta dem ändå... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.