AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.173

Hur många kör 525iX

Skulle vara kul och se hur många 525iX ägare som besöker denna sida. Om det är svårt att få tag på vissa delar och liknande.
Jag har tex svårt att hitta fälgar?
Vilka är era erfarenheter.

(till red. tack för hjälpen med förra inlägget, det värmde)
0705-530330

Freude am fahren
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Jag hittade fälgar i garaget :-)
Allvarligt så har jag sett fälgar (minns ej var)
men utbudet är mindre eftersom det är mer
inpressning än vanlig E34.

Delar är inga problem men specialdelarna finns
ofta bara som orginal.

/göran,
vintermannen/
Behöver man inte kombi, behöver man inte bil
bj
14
bjol
320D Touring -05
De flesta fälgar till 3-serien (t.ex. E36) passar på IX. En förutsättning är att det är minst 16 tum.

Jag köpte E36 alu-fälgar till min ix. Offset på dessa är 42 mm, jämfört med orginalets 54 mm.
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Jag körde också med E36 fälgar på min IX. Som sagt minst 16".
delar finns på skroten. Mekonomen har även vissa specialdelar som t.ex. drivaxlar fram.

Automat är bekvämt
Jag kör som synes också en ix. Jag har inte haft några problem med specialdelar än, men det kanske kommer nu när jag snart ska besiktiga bilen och misstänker att några detaljer i framvagnen behöver bytas ut.

mvh
Berg

Min bumse till salu:
Länk
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Punka! :-(

Nu har man nåt att göra på lunchen.

En nackdel med 4WD är att en bakhjulspunka
inte känns förrän det är för sent och korden
är totalmosad. Samma sak har hänt mig på min
gamla 4WD-pickup.

/göran,
vintermannen/
Behöver man inte kombi, behöver man inte bil
52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
En ix till som synes.
Visst har Mekonomen drivaxlar fram. BMW har dock lägre pris monterat och klart än vad delarna kostar på Mekonomen.
bjol och styrman1: Ni som provade med 16" E36 alu, tog det inte i någonstans? Provade på en gummiverkstad med en lös fälg men tyckte det såg kritiskt ut.
Några saker som är dyrare är de främre stötdämparna. 2000:- styck plus lite förslitningsmaterial ger en nota på ca 5000:- utan montering. Finns bara BMW originaldämpare att tillgå. I likhet med E34 i övrigt så klapprar länkstagen mellan krängningshämmaren och länkarmarna en del men det blev bättre med nya dämpare.

525iX: kul att BMW var billigare på drivaxlarna mont och klart än Mekonomen på lösa delar.

Freude am fahren
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
J T Montoya:
Det var inga problem.
Viss spårvidds förändring men ingen fara i mitt fall.
Kanske inte de bredaste E36 fälgarna.

Automat är bekvämt
bj
14
bjol
320D Touring -05
För mig är det inga problem med E36 fälgar 16 tum. Gott om plats på insidan för bromsoken.

Det gäller att välja bredd och offset dock så att det inte blir för extremt. Jag har 7,5 tums bredd och offset 42 mm.
OK, tack för inläggen. Nu är det bara och hitta en kombination av hjul med samma radie, inkl. reserven. Kanske får köpa 5 hjul så det funkar vid ev punktering också.

Ser fram mot vintern men inte saltet :-)

Freude am fahren
Gr
3
Greppet
525ix Touring -96
Så var det äntligen slut på kompromisser!

Nu har våran nya familjebil kommit hem från Tyskland. En 525ixT från -96 i dräkten Mica petrol.
"Eisenmann Endschalldämpfer" ger ett mysigt muller där bak. Får se om vi står ut eller dämpar oss vad det lider.

Ska bli spännande och se vad BMWs fyrhjulsdrift går för.

Drive safe!
Hej Greppet,
Välkommen till gänget. Har inte varit så nöjd med något annat på vinter tidigare som med iX:en. Utmärk att dra hästsläpet med och billigare i drift än en Nissan Terrano II. Håll koll på oljenivåerna bara. Båda våra iX:ar har blinkat med FWD-lampan mitt i panelen utan att något frånfall i kraftöverföringen har kunnat uppfattats. Efter en koll hos BMW så fick vi det även bekräftat att systemet var intakt. Lycka till med bilen.

Freude am fahren
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Underbart rolig bil på vintern, tråkigare på sommarn... Hade det funnits en 540ix hade jag inte tvekat en sekund:)

Reservdelar har jag inte haft problem med att hitta, jag hittade till och med en nästan ny automatlåda (5000mil) på bildemonteringen för endast 13000:- när min gammla gav upp, med fördelningslåda och allt:) Tur kanske, jag blev iaf jäkligt glad... En utbyteslåda kostar nästan 40000.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.