|
|
|
|---|---|
|
-Har sneglat lite på 520d f10, från årsm.2012 o framåt, men blir lite skraj när man hör talas om div. kamkjedjeproblem på vissa motorer! -Är det "riskfritt" att köpa just dessa modeller? -Någon som har erfarenhet av det som äger en F10:a årsm. 2012-2014? | |
| Det är riskfritt, efter mars 2011 är problemet löst. | |
| Det är ALDRIG riskfritt att äga en bil. Min åsikt om kedjeproblematiken: Problemet är/var "överdrivet", men reellt. Jag TROR att även nyare bilar kan komma att drabbas. | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@danielb : Vad hände vid mars 2011? |
| bmw-slangen: Det var väl då man gick från N47 till N47N. | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ah, ni tänkte så - då hänger jag med :-) Fast det var typ April 2010 och framåt som N47N använders uteslutade (tex E90 LCI 320d)? |
|
Det var gött att höra! |
|
|
Hej! Vet inte om du har köpt bilen men tänkte tipsa dig iaf. Hört flera som köpt 2012 520d som kedjan har rasat. Min 2011 ligger där just nu med trasig växellåda iaf. Har gått bara 13kmil. Manuel låda. Får ej in backen. Mvh |
|
| Sitter N47 bara i 520:n? Har 530:n också haft problem med kedjan? | |
| Vad ja vet så 520d har problemet. Sen n20 528 tror ja hört att dom har problem också. Är inte 100 på att kedjan jäklas. Men nått var det me dom som inte håller bra. Ja tänker iaf sälja min diesel. | |
| Det är ett STORT problem. Otroligt många tickande n47 bomber ute på vägarna. Flera fall som har rasat. 1timmes program på BBC,etc etc etc om just N47 klena konstruktion av sträckare och kedjor. Sedan sätta kedjor baktill?? Jag har i min bekantskapskrets fyra st som äger bilar med N47 motorer -08,-09,-11,-12. alla har missljud från undre kedjan. Inte vansinnigt rasslande men klart o tydligt missljud om man vet vad man ska lyssna efter. Slack kedja är väldigt vanligt så enkelt e det. Sedan om den går av eller inte är ju lite lotteri. Men det rasslar duktigt när det e på gång. BMW körde en aktion under 2015 här i Sverige som var ett skämt. Dom gick inte efter instruktioner från BMW Tyskland. Bara googla lite så får ni fram diverse papper från BMW ag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.