AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
906

328i, -00 Motorlampa tänds efter tomgång på kallstart

Motorlampan tänds om bilen får stå på tomgång efter kallstart. Motorn börjar dessutom gå ojämnt. Den ojämna gången försvinner om jag kör någon mil. Vid ett par tillfällen har den börjat gå normalt när jag har startat om bilen efter att den varit avstäng ett par min. När motorlampan släcks igen varierar också. Ibland lyser den i flera dagar utan att bilen verkar gå ojämnt eller ha fått stå på tomgång kall. Ibland släcks den under färd och vid något tillfälle har den släckts efter att jag startat om bilen som jag beskrev ovan.
Tändspolarna har bytts ut men det gjorde ingen skillnad.

Någon som kan tänkas veta vad det är som är fel?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur ser stiften ut och är det rätt stift?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Yes, det är rätt och de är rel nya.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Exakt vilka stift är det?
Inte ovanligt att diverse reservdelshandlare har dålig koll och säljer stift som inte är lämpliga...

Hur ser skicket på vevhusventilationen ut?

Mvh
Johan B

Det är de ngk som rekommenderas.

Någon speciell del av venten du tänker på?
Läs av felkoder, lampan indikerar att bilen lagrat en felkod.
Som ovan nämner är det bäst att kika på felkoder.

Annars ligger gissning på någon lambdason som givit upp eftersom du skrev att du hade nya tändspolar och hyfsat nya stift.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Felkodsavläsning OCH skruva ur stiften och "läs dem" för att se hur de ser ut och om det är någon/några cylindrar som avviker från de andra.

Om det är NGK-stift, skall det vara fyrelktrodsstift med platinamittelektrod NGK BKR6EQUP.

Mvh
Johan B

följande koder fick jag

misfire cylinder 1,5 och 6
activation solenoid valve, fuel-circuit changeover
activation solenoid valve, exhaust flap
activation relay, secondary-air pump
activation solenoid valve, secondary air
activation solenoid valve, tank leak diagnosis pump
activation solenoid valve, suction-jet pump

efter lite googlande verkar relät, pumpen eller ventilen till sekundärluften fela och vara källan till att motorlampan tänds. men det ska väl inte påverka tändningen? eller förväntar sig någon lamdasond ett annat värde under kallstart och den då ger fel blandning när sekundärluften inte funkar?
när motorn är varm fås felfria avgasvärden. inte testat med kall motor men med tanke på ojämna gången lär det vara kass
Misständningar får du pga att det är bränslerelaterat.
Lamdasoonden är inte aktiverad vid kallstart att du har normala värden vid varm motor tyder på att den fungerar utmärkt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.