|
|
|
|---|---|
|
Hej , lite för högt lambdavärde 108 på bes, skall man byta sensorn ? före eller efter katalysatorn. eller kan det va nåt annat. ? | |
|
Var alla andra värden bra så skulle jag nog inte bry mig så mycket om det. Dock kan du med obdverktyg kontrollera att din syresensor pendlar som den ska och om fueltrimvärderna ligger högt eller lågt. Jag hade inte bytt några sensorer i felsökningssyfte, lamdavärdet har inget specifikt med sonden att göra. |
|
| Läckage avgassystem? | |
|
hej , OBH testet säger -- 2378 catalytic converter conversation bank 1 nån som vet vad det betyder . Motorlampan har tänds 2 ggr på 2 år och ovanstående text har jag delitat , men nu måste nåt göras åt detta problem då besiktningen icke godkänner för högt lambdavärde. |
|
| obd verktyg skall det vara | |
| Du har nog läkage någonstans då de drabbar ena banken. | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@bikergerre : Vad är det för OBD-verktyg som används? Jag känner inte igen felkoden, därav frågan. Är det från INPA? Är det i decimalt eller hexadecimalt? Baserat på texten och utan möjlighet att se texten i sitt sammanhang (tex i vilken felkodsgrupp sitter denna felkod, vilka felkoder är definerade runtomkring denna, vilken typ av felkod är det, etc, etc, etc) så kan felkoden handla om att motorstyrsystemet uppfattar att katalystorn för bank 1 inte fungerar som den ska. Motorstyrsystemet övervakar hur bra en katalysator fungerar genom att jämföra värde från upstream (sensorn före katalysatorn) och downstream (sensorn efter katalysatorn). Detta kan orsakas av flera saker, tex att katalysatorn är skadad och behöver bytas, en eller flera sensorer är skadade eller som delorian nämner ett läckage. @bikergerre : Vilken motor är det? Är det N45 eller N46? Det är ju lite skillnad där, jag vill minnas att N45 bara har en katalysator (den siter monterad efter att byxröret gått ihop till ett rör). Medans N46 har två katalysatorer direkt monterade på grenröret. Om det handlar om N46 så är bank 1 = cylinder 1 + 3 medans bank 2 = cylinder 2 + 4. Om det är N46 så skulle ett läckage från byxröret och nedåt påverka båda banker mer eller mindre lika mycket. Men detta är en felsökning och därför måste man samla in mer information för att veta i vilken rikting man ska gå (en visuell inspektion kring grenrör, katalysatorer och avgasrör är såklart något man kan göra också såhär i början av felsökningen). Observation av ett flertalet motorstyrningsparametrar live är nästa steg för att se om några parametrar visar något ovanligt beteende. @bikergerre : Jag skulle rekommendera att lämna in bilen för felsökning på en kunnig BMW-verkstad (behöver inte vara auktoriserad - det är viktigare att de är inriktade, välrenommerade och duktiga på främst BMW). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.