|
|
|
|---|---|
|
Tjena, Har fått ett par 225/55R17 vinterdäck. Tänkte höra om det funkar att slänga på dem på bilen utan att det blir skit av alltihop? Johan | |
|
Ja det fungerar bara bra förutsatt att däcken är bra. |
|
|
Nja.... Det blir väldigt stort! Skillnaden i rullomkrets är ca 5,6% gentemot 235/45-17 som är en korrekt dimension. Det ligger utanför tillåtna +-5%.... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Korrekt dimension på E39 är 15 och 16! Inte 17 tum... Sen om nu rullomkretsen skiljer lite utanför +-5% så blir de inte skit av alltihop för de. |
|
|
Om "ett par" betyder två så är frågan vad det är för dimension på de andra två däcken. Som sagt så ska det inte skilja mer än 5% i rullomkrets. /wmt |
|
|
Tack för era svar. Det är alltså 4st däck vi talar om och fälgarna är M-fälgar för e39 på 17". Verkar bli lite över 5%, men borde jag helt enkelt leta rätt på ett par mer lämpade däck? Har egentligen 225/50 på framdäcken nu och det funkar, så så stor skillnad borde det väl inte bli? |
|
|
De blir alltså 3,43% skillnad då om du monterar 2st 225/50 17 och 2st 225/55 17 och rimligtvis mindre skillnad om du monterar de 4st 225/55 17 som du har. |
|
|
Norrland76 EN av fabriksmonterade korrekta dimensioner till E39 är 235/45-17! Bilarna fabriksmonterades med allt mellan 15" och upp till 18", beroende på modell och utrustningsalternativ... Och på en 17"-fälg blir 225/55-17 väldigt stort och dessutom får man för stor rullomkretsförändring utifrån lagligt tillåten dito inom +-5%. Undvik olika dimensioner med olika rullomkrets fram- och bak, för då kan abs-, antispinn- och antisladdsystemet krångla. Skall man ha olika dimensioner fram och bak, måste man kontrollera att rullomkretsen är samma eller åtminstone väldigt lika! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hastighetsmätaren är kalibrerad utifrån en bestämd rullomkrets. Monteras således däck med större rullomkrets kommer hastighetsmätaren visa för lite. I detta fall skulle hastighetsmätaren fela med -5,6%. | |
|
Johan B: Jo jag är helt med på vad du menar. Har tidigare jobbat på däckverkstad några år. Men jag menar ändå att bilen går inte sönder för att montera sådan dimension. Tog förgivet att de var 4st däck som menades från början också. Chris87: Ja ser man de så..borde de bli ganska bra med tanke på att den visar några % för mycket från fabrik. |
|
| Detta beror ju på vilken originaldimension man jämför med... Tar man t.ex 225-55-16 som utgång så hamnar man på +3,9%. Jag skulle säga att 225-55-17 ligger tillräckligt nära för att gå bra att använda även om det inte är den mest optimala dimensionen. | |
|
Grabben har 225/55-17 på vinterdäcken på E39'an, inga problem och inte för högt. Vad gäller hastighetsmätaren är det ju bara att kolla med GPSn så har man koll på det, den visar ju sällan/aldrig rätt i vilket fall. /wmt |
|
| Tack för bra svar. Däcken sitter på bilen nu och rullar problemfritt. Fyller ut ganska bra dock, men fullt fungerande som sagt... | |
|
Precis som jag sa i början.. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.