|
|
|
|---|---|
|
Har en fråga till alla med sportautomaten eller den "vanliga" 8 stegade lådan på f30/31. Har upplevt att lådan växlar oroligt, upplevs rätt så hård i växlingarna samt känns som att den "tappar" lite kraft vid själva växlingsögonblicket. Gäller framförallt de lägra växlarna. Efter att ha provkört en f31 med xdrive och SAT , den var väldigt mjuk och skön, bilen var en lågmilare -16, så lämnade jag in bilen för felsökning. Verkstadens utlåtande var att det inte är något fel och den adaptiva inlärningen gör att växlingskvaliten blir hårdare, lite mer "tveksam" i vissa situationer och att inlärningen kan ta mer eller mindre tid beroende på körstil. Jag tycker att det låter lite märkligt då jag hade en lånebil med en 20d, drivlina och automat som växlar silkeslent. en 520d xdrive -16 ca 500 mil. Den har väl körts väldigt olika av personer antar jag men när jag tog upp det påpekade verkstaden att det tar några tusen mil innan det kan bli hårdare växlingar. Till min fråga, upplever ni att er låda växlar hårdare nu än när den var ny? Tyck gärna till om min upplevelse :) | |
| F10 -16 med sportautomat, tycker den är lite hårdare i växlingarna än min gamla F10 -14 med vanlig automat. Den nya slår inte i växlarna mha slägga, men är inte lika mjuka (men samtidigt bestämda) som den gamla automaten. Tycker det är värst när den växlar ner till 50 runt 50km/h, ibland även ner till 4:an. | |
|
Aha, jag har den vanliga automaten på -15 f31 och upplever att de jag testkört, alla -16 varit sjukt mycket mjukare än min. det går nästan inte att känna, förutom när man drar på då er de rappa och distinkta, min upplevs mer odistinkt och hård även vid mer mjuk körning. Någon som har nollställt sin låda och upplevt en förbättring? |
|
| Det är väl olika lådor i dessa årsmodeller, GA8HP45 och GA8HP50? Kanske är något som skiljer, även om jag bara tror det är momementet som ökats. | |
|
tsint: Det stämmer! Sen verkar även utväxlingen ha ändrats mot HP45, hursom så är det inget verkstaden har tagit upp som argument men min minnes bild är att lådan har varit mjukare än vad jag upplever den idag. Hade även inne bilen hos en annan verkstad, för några månader sen och de sa lika dant om att det är inlärningen som gör att bilen växlar annorlunda mot vid leverans från fabrik, det verkar vara den gemensamma nämnaren för lådorna, oavsett generation/modell. Där av min fråga om någon annan upplever att lådan bytt karaktär sen inköp/ny? Hur gör man om en ny förare tar över en bil, lever den adaptiva (läs inlärda) körstilen kvar för alltid, hur kan den då vara adaptiv? Känner mig trög... |
|
|
Hej, jag har forskat i detta då jag tycker lådan är sådär jämfört med andra bilar jag haft. Det finns 2 olika adaptioner: Första nollställs varje gång du byter växelläge (D till S), och varje gång du startar bilen. Det som däremot utvecklas med tiden är adaptionsvärden i datorn som ska kompensera för slitage/inkörning. Jag testade att nollställa detta med servicedator, då blev bilen toppenbra, mjuka växlar osv - men bara några veckor. Det visar sig att när man nollställer lådan så måste den sen köras in. Detta görs genom att med en varmkörd bil med max 10% gaspådrag accelerera till 7e växeln (strax under 80kmh), sen släpper man gasen och låter bilen rulla ända tills den växlat ner till 1an. Proceduren upprepas sedan 5(!) ggr utan avbrott emellan. Jävligt svårt att få till i Stockholmstrafik mao. Lycka till |
|
|
Tack Seb_540 det var ett tydligt svar :) I princip så är det så att lådan måste nollställas med relativt jämna mellanrum för att bibehålla sin silkeslena karaktär? Det var detta den första verkstaden bekräftade för mig och sa att för 1500 kr kan de utföra denna procedur och att de som utfört det har varit nöjda sen men jag kände inte för att betala för något som känns mer som ett "fel" än inlärning... Så valde att forska mer och försöka se att det inte är ett fel på min låda men det verkar ju snarare vara en "feature" ju mer jag gräver i detta... det är väl bara att gasa och se glad ut =) Samtidigt bekräftar ju du att dom 1500 skulle vara pengar i sjön låter det som.... |
|
|
En vild fråga på kvällningen... Kan växlingskvalitén påverkas av vinterhjulen, monterade på dem idag och upplever att växlingarna är mjukare? Känns knäppt.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.