AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
685

motorn går inte på alla cyl.

pasi
det låter som min motor missar lite på 1-2 cyl när den går på tomgång. en 740 -93
några tips!?

h/pasi

Pasi, du kan nog kolla lite med en multimeter och se om dina tändkablar är samma motstånd i det är viktigt att alla cylindrar har samma förutsättningar. På din bil tror jag att det skall vara ca:6 kilo ohm per kabel. Sedan så kan du alltid prova med att låta mororn bli kall och sedan starta upp den och med hjälp av en "blomspruta" spruta lite vatten på grenrören (så nära cylindern som möjligt)för att se om det finns någon skillnad på hur varma de olika cylindrarna blir. Tänk bara på att värmen sprider sig fort så du skall testa 20-60 sek efter start sedan så är det svårt att se resultatet.
För övrigt så har jag genom erfarenhet kommit fram till att om bilen inte går bra på tomgång så är det nästan alltid NGK stift monterat i bilen, det finns säkert tusen olika synpunkter på denna kritik mot NGK... Prova att sätta i Beru stift eller vad som du själv tror på och se om det fungerar på din bil. Det kan säkert finnas andra fel men som vanligt så tycker jag att man skall börja med det billigaste och det är stiften.

//Per

Per 750 1988 E32
pasi
ska kolla med blomsrputa!
tack för det tipset i dom banorna har jag aldrig tänkt1
fast tändkablarna kan det inte ve för det sitter ju 8st spolar på den motorn 1 på varje stift
stiftbyte är ju det första men dom e bytta för ca 1år sen så ja e tveksam på att det skulle va dom

h/pasi

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Hade ett liknande problem på min 740. Bytte då samtliga stift till Bosch SUPER 4 samt rengjorde alla tändhattar/spolar med elektronikspray. Hittade även att motorn tog tjyvluft vid anslutning till plenum, pga. att luftburken satt löst och och "gungade loss" insugningsröret. Fungerade perfekt efter denna kur. Kontrollera även att det inte står vatten eller olja i tändstifts "gropparna". Vatten om du har tex. motortvättat eller olja om ventilkåpspackningen läcker.
Pasi, tipsen var lite tips på hur jag ofta söker på bilar med tändningsfel och jag tänkte inte på dina tändspolar... Är det NGK stift i din bil?

//Per
pasi
tror att jag har NGK stift (bilen va ny servad när ja köpte den) så de inte jag som sat dit dom.
tänkte nog byta dom till BOSCH för dom tror jag på
precis som pj

h/pasi

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.