|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en E61-2006. Båda mina nycklar fungerar utmärkt, FÖRUTOM att på den ena nyckeln så är det nästan omöjligt att låsa bilen, det är inga problem att låsa upp med denna nyckeln, utan just bara problem när jag skall låsa. Några ideer på vad felet kan vara/vad man kan göra? Tacksam för hjälp då jag googlat en hel del utan resultat! | |
| Förmodligen microswitchen som gått sönder. Finns kit att köpa för reparation, ett exempel Länk | |
|
Ok, vad bra. Tack! Hur gör jag sedan för att dena skall funka med bilen (initiera nyckeln)? |
|
| Behövs ingen initiering. | |
| Ok, hur kommer det sig? Sitter inte själva startspärren i microswitchen? Eller alltså hur vet bilen att det är rätt nyckel för bilen? Eller sitter det i en annan del i nyckeln? | |
| Såg ju nu att man byter ut själva brytaren... den är bara att pilla bort antar jag och sätta dit en ny?! Kan man lima ihop nyckeln sen igen? | |
|
Nej, microswitcharna är bara "dumma" kontaktgivare. Har inget med identiteten av nyckeln att göra. Pilla är inte riktigt rätt namn på metoden, löda bort och löda dit är det som gäller. Sedan måste nyckeln limmas ihop igen. |
|
| Ok, tack för info Kane! Nu när du förklarat vad felet är så inser jag att det måste vara det som är felet! | |
|
Hejsan, Jag har en E61 -09 och hade precis samma fel som Megachef beskriver (kan inte låsa med ena nyckeln.) Med stöd av olika goda råd här på forumet, (tack alla!) öppnade jag den genom att skära med mattkniv/morakniv i skarven för att sen fundera på om jag själv skulle beställa en rep.sats på ebay, och sen löda dit den nya. Dock testade jag en annan grej först. Då jag har en gammall burk med fuktutdrivande el-spray (som även ska smörja rörliga komponenter, sprayade jag rätt rejält på kretskortet. och se, efter att det dunstat funkade den helt perfekt igen! Så, tydligen var inte microbrytaren (i mitten för låsning) trasig, utan kom igång igen. Ett tips för er som har samma problem. Nu ska jag bara limma ihop den igen. (har kört med gummisnodd runt nyckeln ett tag först, för att se att framgången håller i sig :-) |
|
|
Hej! Jag försökte hitta min tråd efter att jag fått ordning på nyckeln, men lyckades inte med det! ;) Hur som, så fick även jag ordning på nyckeln, det var inte microswitchen som var trasig som Kane skrev! Dock så beställde jag denna via länken som Kane la in, Länk Stod att den skulle passa för min bil, men icke. Denna microswicth hade 2 lödpunkter, medans min nyckel har 4. Säljaren vägrade erkänna felet. Men efter lite tjafs fick jag tillbaka pengarna via paypal! Så beställ INTE från denna säljare. Det hade iaf ärgat under microswitchen, så efter att tagit bort denna, rengjort under den, satt tillbaka den. Så fungerade nyckeln perfekt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.