AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.960

Läcker kylvätska under påfyllnadskärlet

Min e46- 323 läcker mycket kyltvätska. Ungefär hela kylsystemet på 3 mils körning ibland. Har man inte kylarlocket helt stängt utan löst fastskruvat så läcker det långsammare så jag misstänker det är tryckläckage.

Hissade upp bilen idag och ser den läcker i botten av behållaren som man fyller på i ovanför, är som en stor plastbehållare. Där under sitter en röd rund plugg med ett kryss i. Vad är det för plugg? Varför läcker den där , är det ett vanligt fel och hur fixar man det? Dyrt/billigt?

Tack för hjälpen.
Li
81
Linnskog
BMW 330CI -03
Hej!

Den plastbehållaren du refererar till kallas för expansionskärl. Det är ett känt fel att dessa spricker, oftast en hårfin lång spricka längsmed sidan av kärlet som bara visar sig när bilen är igång (under tryck).

Som tur är har jag ett begagnat expansionskärl från en 330 manuell till salu då jag renoverade hela mitt kylsystem.

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Expansionskärlen spricker som sagt med tiden och oftast ser man bara sprickan när det är tryck och värme i systemet.

Kostar inte så mycket nya, och jag skulle inte våga satsa på ett begagnat exp.kärl i osäkert skick och med begagnade o-ringar i anslutningen...

Nya kärl från knappa 400 kr och uppåt:
Länk

Den inuktiva givaren som sitter i botten/under/utanför själva exp.kärlet, går bra att flytta över till det nya.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Expansionskärleket är inte sprucket och läcker inte, det sitter en röd plugg längst ner i expansiponskärlet med krysshål i som det rinner/droppar kylarvatten ur.
En likadan plugg med kryssgänga sitter längst under kylaren såg jag också...

Varför läcker den där och vad är det för plugg, går den att få loss eller byta?
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Att den läcker beror på att den är otät. Skämt åsido, det enklaste är att åka till BMW och köpa en ny skruv (kostar några tior). Du kan också testa att dra åt den försiktigt.

I sprängskissen syns dock inte pluggen som du beskriver ska sitta på expansionskärlet:
Länk

Mvh Håkan
Känner inte heller igen det där med röd plugg i expansionskärlet: Det är inte någon föregående ägare som har "ersatt" nivåkännaren?

Varnar bilen för låg kylvätskenivå?

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Avtappningspluggen sitter inte i själva expansionskärlet, utan i "monteringsfästet" mellan kärlet och kylaren enligt bilden som Håkan länkade till.

Prova att dra åt den - det kan vara så enkelt att den är lös.
Annars är det bara att byta pluggen.
Hjälper inte det är det troligen en spricka i godset.

Men uteslut inte själva exp.kärlet för det är ofta svårt att se var de läcker innan läckaget har blivit riktigt rejält.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Japp, som Johan säger, det är olika "mounting plates" för bilar med manuell resp automat. Då är det bl.a T-grenröret eller vad man ska kalla det "Coolant connection fitting" (17111707817) som skiljer där du har pluggen (17111707818) i detta T istället, på manuella.
De med automat har ju termostat till växellådans kylning istället och därför ett lite annat utseende på T-grenen.

Hade inte heller uteslutit expansionskärlet. På min 330 bildades en mindre sjö av kylvätska i området under och när jag väl fick ur expansionskärlet så gick det inte ens att se på det att det var det som sprucket. Men det var det.

Vatten rinner nedåt. Vad som kan synas vara en ansamling från en viss central punkt (pluggen enligt dig) kan mycket väl komma någon helt annan stans ifrån.

/Anders

st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
På min 323Ci exploderade expansionskärlet precis på väg in till bilprovningen.. POFF. Jag tror det är lämpligt att byta i förebyggande syfte!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.