AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
7.271

Köpråd Mercedes S klass

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Med risk för att bli idiotförklarad i dagens prismedvetna samhälle haha men sneglar lite nu när man är som jag ser det är "billös" eller iaf bara har tre stycken varav två skall in på vinterförvaring ;) på Mercedes S klass W220 S500 eller S320

Har många gånger funderat på en Bmw 7 serie 2002-2007 bara för att det är otrolig komfort för kaffepengar men insett både då många här talat om hur dåliga dom kan vara, sett många på annons med strul men också min egen känsla då jag har varit och tittat på vagnar tillsalu så har det liksom aldrig blivit av att jag kommit tillbaks till de där riktiga direktörsvagnarna som jag tidigare gillat (E38), det närmaste jag kommit har varit Volvo S80 och Bmw 525d E61

För och nackdelar om modellen? Vet att 320E runt 2006 har problem med kamdrev som slits i förväg men att 500 skall vara en riktigt bra motor, antar att det är samma motorer i bilarna.

Hur är det med fjädringen är det luftfjädring på alla W220 ?

Övriga tips är välkomna :)
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Hittade en tråd här på forumet gällande W220 och undra om den inte är snäppet värren än en E65 som iaf inte rostar bort :)

Vad säger ni om den tidigare S klassen 1991-1998 ?
Jag hade en tidig W220 för några år sedan, en bra bil som inte strulade alls. Dock är ku karossen av sämre kvalitet om man är lite diplomatisk... Extremt bekväm! Denna kaross har ingen av problemotorerna, de kom i karossen efter.

Alla w220 hade luftfjädring från fabrik, men den är nog onte sämre än på andra luftfjädrade bilar. Det finns myclet eftermarknadsdelar till det systemet också.
Transocean
Mitt första val vore en fullmatad W126 500 från sista årsmodell.
Andra val Kohl-klasse W140 500

W220 är ful ser ut som en badkarsanka....
Ja, den är tyvärr hemskt ful på utsidan, även samtida CL är ganska anskrämlig.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Hehe jag som faktiskt kollat lite på CL också :)

Är W140 ett bättre val även om lite omodern till utseendet? Jag bryr mig mer om känsla, pålitlighet och komfort än om grannarna tycker jag har en gammal bil. Hade jag velat vara som alla andra hade jag ju leasat en Kia och skrytit vart tredje år att "jag har köpt ny bil" och där imellan sagt att "jag kör ju max tre år gammal bil" Hade grannen sen slått på stort och leasat en snikutrustad Audi A6 hade jag väl fått göra det samma för att behålla statusen hehe
Transocean
W140 är definitivt bättre, tror inte den har luftfjädring som W220...säckar ihop...dyrt
Dock saknar W140 den elegans som en W126 har, åker man omkring med en fin W126:a är det ingen som tänker "vilken gammal skitmerca"; dessutom har du snart en veteran som bara stiger i värde.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Funderingarna går vidare, jag har kollat lite olika bilar här nu men det mesta har jag redan haft och känns uttjatat liksom. Mercedes har jag aldrig haft någon och hade oturen att åka med i kollegans typ två dagar gamla 500 GLE för nästan 1,2 mille snacka om att vilja ha känslan visade sig. Det får mina tankar att gå till Mercedes ML 350 runt 2007 kan det vara något, även tidigare funderat på en E klass sport edition från 2005-2008 som jag för något år sedan provkörde och gillade men en del här på forumet avrådde den modellen. Framförallt gillade jag att de går så sjukt fint över ojämnheter, skiljer sig avsevärt mot vad mina E38 eller E60 gjort oavsett m chassi eller standard.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Ingen som har något att säga om Mercedes ML 2007 och där i kring?
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
ML 63 AMG är ju en dröm...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hade en ML350 ett tag. Härlig bil men den drog 1.6 liter milen vid normal körning. Rostade dessutom tyvärr men det kan vara löst efter facelift.

-------
//Lövet
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Snyggaste S-klass är ju W126, speciellt coupen. En 560 SEL är ju inte heller fy skam.

Jag köpte faktiskt mitt livs första MB nu i höst. Det blev en ljusblåmetallic W126 560 SEC -91 med mindre än 13 000 mil på mätaren. Jag har inte ångrat köpet (ännu vill säga, ha ha ha). Rätt gott drag i den bilen med 280 Hk och nästan 500 Nm i vrid. Det känns som om det är en riktigt bra kvalitet i både motor och kaross.

Frågan här är ju vad du söker. Först skriver du om S-klass. I ditt sista inlägg skriver du om ML-klass. Det är en viss skillnad på bilarna. Du är kanske lite splittrad i ditt sök. Själv har jag tyckt om W126 coupe i säkert 15 år nu. Dock har det inte funnits några lågmilare till salu på länge. Det jag menar är att du ska ha tålamod. Du bör kanske provköra ett par olika MB:s innan du bestämmer dig. Du har ändå ringa nöje av bilen nu när vintern närmar sig.

Om pengarna vore obegränsade hade det stått en G63 AMG på gården nu...

gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
4x4^2

:)
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Lite ändrade planer får man nog säga, landade på en XC70 D5 AWD Summum 2010. En bil som faktiskt var över förväntan.
D5@n, bilens tyngd och komfort / låga ljudnivå + stora stereon och lite ovanlig tvåfärgad interiör gör hela bilen :)
Transocean
Vilken nedtur från S-Klasse....hoppas den håller
Det är förstås ingen S-klass men det är otroligt trevliga bilar, jag har också haft en och skillnaden i komfort är inte SÅ stor. Visst, det är klart att det är skillnad men stolarna är lika sköna och det är nästan viktigast tycker jag. Nu är det inte så vanligt men den skinnklädda instrumentpanelen på dem är skitsnygg!
186
Göran69
520d (Lci-2) -14
W140 är nog den BÄSTA bil Daimler-Benz AG någonsin gjort... Senare upplagor av W124 håller också mycket hög kvalitet...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.