|
|
|
|---|---|
|
::Har nu börjat få problem med att starta, när bilen har stått över natten ca:10-12+timmar det är precis som att man kört soppatorsk så man får gnugga fram bränslet in från tank,det tar ca 3rejäla gnugg innan den startar,väl igång fungerar den fint och det märks inget. ::Skall även montera motorvärmare skulle vilja ha lite tips och rekomendationer .LTB. | |
|
Antar att du glöder innan du vrider om. Kan det kanske vara sot? Igensatt filter. Dåligt tryck på batteri eller pump? Är glödstiftet bytt ngn gång? Mvh Asken |
|
|
filter bytt - snurr i batteriet - glödstift ja kanske om man glöder två gånger på raken vad händer dubbelt så hett eller ,det gör då ingen skillnad när jag provar, |
|
|
Hej, Dåligt tryck i bränslesystemet kan vara en bidragande orsak. Kolla pumpen i tanken, samt bränsleledning och returledning. Oftast är det returledningen som spruckit. Annars har jag fått höra av en bekant som vart på CDi utbildning i England, att om kamkedjorna blir slappa så riskerar man samma symptom. Om det ligger någon sanning i detta kan jag dock inte uttala mig om. Mvh David |
|
|
börja med att kolla returslangarna mellan varje spridare, och även spridarna i sig. Jag hade samma symptom som du fast jag fick mala i ca:30sek innan han bluddrade igång. sen gick den fint. Det var en spridare som sprucket för mig. Rickard |
|
|
Har du otur kan det var spridarpumpen som är kass, då den kan dra tjuvluft så att den tappar bränslet Berg |
|
|
Jag är ganska övertygad att det är pumpen i tanken. Jag har haft samma besvär på min Tds |
|
|
Kan vara lite olika saker som alla ger samma symptom. På vår var 3 glödstift kassa, den betedde sig exakt likadant, man fick gnugga en hel del innan den gick igång. Spridarna, bränslereturen kan det också vara. Behöver alltså i min mening inte tvunget vara en pump som strular. /Mvh |
|
|
Också av betydande vikt när det gäller dieslar: Ordentlig snurr på startmotorn. f.ö. så finns det en sträckare på kamkedjan och den dag den inte sträcker nog så har man nog större problem än att få gnugga ett par varv på starten... |
|
|
Har du märkt om det är värre när du har lite bränsle i bilen? I så fall är det pumpen i tanken, annars troligen något glödstift. Pumpen kollar du lätt genom att ta en kabel från plussplinten till säkringen för pumpen (på min 95a är det säkring 23) och lyssna noga i tanken, eller koppla en ampermätare i mellan och se om du har någon förbrukning. Visar det sig att det är pumpen är det bara att byta, du kan säkert få igång den gamla men den stannar snart igen. Hälsningar Pelle med ny pump |
|
|
Om det är skillnad vid varm o kall väderlek är det nog glödstift annars troligen returslang eller pump... |
|
|
kan nog med 100% säkerhet säga vad som spökar på din bil. hadde samma fel på min för ett tag sedan så bmw tog in den för en koll, de bytte alla läckoljledningarna de som sitter mellan spridarna och de monterade en backventil på retur slangen från pumpen, den är dragen under insuget, nu har jag inga problem med. Feler är att du kan få in lite luft i systemet den vägen och då vet vi ju alla hur en diesel reagerar =( Kostar mellan 100-200kr att montera en sådan backventil hoss bmw. Joakim Eriksson |
|
|
sitter en backventil i pumpen i tanken, denna brukar ge upp - då kan man montera en ny på returen framme i motorrummet, BMW har en som passar perfekt till detta... på min hade jag dessutom ett glödstift som slutat o funka - så då var den lite svårstartad, när sen ytterligare ett lämnade in så var han omöjlig!! BILTEMA säljer stift för 50:- /st att jämföra med BOSCH för 600:- ellervaddom tar =) men köp några stycken på en gång... alla funkar inte som vanligt med biltemas prylar =) prova innan montering! har du riktig otur har packningarna i pumpen fram gått så den drar luft där - men då märker du om han läcker diesel runt motorn - samma med slangarna o spridarna vid insuget... /danne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.