AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.237

Styrpinne/skruv bromshus till E91 2006 325i

ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Hejsan!

Skulle behöva nya styrpinnar till främre bromsar men blir inte klok på vilka jag ska ha. Slår jag in i vinnumret på realoem ska jag ha den med kod 34111157041 (Länk. Söker jag med den oem koden i bildelaronline 24 får jag träff på denna: Länk för 157 kr. Går jag istället å söker via bilens regnummer får jag istället upp att jag ska ha Länk för 105 kr. I vanliga fall hade jag kört på att den dit OEM nummret pekar är den man ska ha. MEN!

För säkerhetsskull kollade jag upp andra sidor. Enligt Amazon exempelvis ska jag ha den som bildelaronline24 har för 105 kr. DVS med annan OEM kod: Länk. Slår man in bilens värden uner "check if this fits your care" säger den att den passar. Inte med den förstnämnda utan då står det att den inte passar. BLir inte klog. Metzger verkar inte ha nån onlinekatalog heller..... Någon som kan ge ett klokt svar?

ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Nu hittade jag Metzger online katalog. Ska tydligen vara dem för 105 kr. Dvs de som inte har realoems nummer som rätt: Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Varför inte bara åka in och köpa dem hos BMW, så får du rätt del!?

Oem-nr som du hänvisade till först, har nummerändrat minst en gång och skall enligt realoem passa en mängd modellserier inklusive E90 och E60.

Jag skulle lita mer på realoem än de andra katalogerna du hänvisar till - metzger gör säkerligen en typ som används hos många olika biltillverkare och kan ev. vara lite av en "kompromiss" mellan olika biltillverkares spec.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Antagligen för att jag vill ha friheten att själv välja köpa från valfri onlinesida. Vet inte hur det är med just styrpinnar men om det är så att BMW tar samma överpriser som på mycket annat då vill jag helst först hitta en leverantör som levererar oem delar till bråkdel av priser i Sverige/BMW priser.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Javisst är det upp till var och en att handla var man vill, men när det gäller delar där det verkar vara stora skillnader mellan rekommendation av "OEM" och eftermarknadsdelar, skulle jag nog helst inte chansa - särskilt inte när man kanske bara tjänar en hundring eller så på att chansa...

Här finns "OEM-rekommendationen" men av eftermarknadstillverkare:
Länk

BMW original verkar kosta dryga 200 kr.

Mvh
Johan B

ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Tack för länken. Vad är det för skillnad mellan den övre å nedre bulten? Sen undrar jag kan du se om det är pris per par eller styck? Det är ju två per bromsok så totalt är det 8 st jag behöver. Känns drygt å betala 1600kr för några skruvar... även omde är viktiga sådana...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Övre är tillverkad av "någon", medan nedre är BMW-original i originalförpackning.
Inte helt omöjligt att det är samma tillverkare dock...

Tittar du på vilka modeller som "icke original" passar, så ser du att BMW troligen har samma del (eller väldigt snarlik) till "nästan alla sina modeller" i detta fallet.

Mvh
Johan B

ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Oki doki! Har nu beställt de övre no name. De säljs av en renomerad firma i vart fall å det är rätt oem nr.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Den här oordningen på websidorna är ett resultat av vad kunder efterfrågar, de vill ha så billigt som möjligt och då blir det på det sättet :-)

Eller nu kanske jag är bitter, det *behöver* inte bli på det här sättet - men det är ganska vanligt att det blir det.

Nu ska inte jag sitta och bubbla här, beställde igår en mängd packboxar och dylikt till bland annat växellådor från just bildelaronline24 :-)

Men det gäller att hålla tungan rätt i mun! De hade exempelvis referenser till både ett och två steg obsoleta reservdelsnummer, ibland hade de referens till reservdelsnummer som upphört att tillverkas och så vidare. Och packboxar till fyrhjusldrivna E30 - fastän jag uppenbarligen inte hade en sådan. Man fick således sitta och pussla ihop OEM-koder, mått-uppgifter och common sense.

Exempelvis fanns inte korrekt packbox när jag slog in regnummer, men jag visste vad jag ville ha så det blev en packbox för en Ford istället - men jag vet att den passar.

Så det gäller att veta vad man vill. Nu (utan att skryta) så har jag förbannat bra koll på reservdelar till tex E30 och E34 (som detta köp handlade om) - så där kunde jag lätt navigera mig fram bättre än någon annan på hela det företaget någonsin kunnat drömma om!

Men jag skulle aldrig någonsin, med gott samvete, kunna rekommendera denna sida till någon med ingen eller ringa kunskap om sin bil att beställa delar därifrån. Risken för felköp är för stor helt enkelt.

Men billigt är det. Och tyvärr är det oftast den enda avgörande faktorn för varifrån man köper (tills man inser att det inte var så bra och får köpa det igen och göra om jobbet vilket resulterar i att det i slutänden blev 1.5 gånger dyrare än om man köpt rätt från början :-)

Varför köpte jag därifrån då denna gången? För att just de hade alla delar jag behövde den här gången och acceptabelt märke - Febi/Bilstein (tex Schmiedmann saknade en eller två prylar som jag behövde).
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
220kr styck skulle bmw i Sverige ha.... vilket skämt.

Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jäklar! 220 SEK per styck!

Ok, håller med - det där är fullständigt löjligt!

Speciellt då dessa är mer eller mindre en högvolymsprodukt - det är samma pinne som sitter på kanske 50-75% av alla BMW-modeller med skivbromsar.

Har skruvat bromsar och samlat på mig saker från E30, E36 M3, E34 518i till 535i, E46, E36 CPT och det är samma pinne till alla dessa - jag har kunnat använda denna pinne utan problem mellan alla dessa modeller (det ligger nog ett antal av dessa i mitt garage).

Fast de flesta brukar vara i mycket fint skick, bara man får bort lagret med ytlig skit (och att ingen 200 kg gorilla har dragit åt dessa glidpinnar och förstört gängorna vilket är alltför vanligt).

Brukar rengöra gängorna med WD-40 och fin stålborste, sen rengör jag själva glidpinnen med WD-40 och 1200 korn sandpapper. Efter det kontrollerar jag rakheten genom att rulla den på en glasskiva. De flesta jag kommer över är faktiskt som nyskick efter ovan nämnda behandling.
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Ja helt galet pris. För 8 st blir det över 1700kr. För vara några skruvar. Beställde nya då vissa av styrpinnarna visade sig vara skadade i skruvhuvudet så det va en kamp att bara ta av dem å det blev svårt att sen skruva åt hårt. Plus att de va rejält smutsiga även om de blev helt ok efter gnugg med bromsrengörningsmedel.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Just det, lika vanligt att skruvhuvudet (det är antingen insex eller torx på dessa skruvar) är rejält skadat.

Detta uppstår då den ena silverryggen drar åt skruvarna så som bara en silverrygg kan göra. När bilen sedan säljs så kommer nästa silverrygg och ska lossa skruvarna och drar då sönder skruvhuvudet (speciellt Torx då detta är något helt främmande för silverryggar).

Nu kostar en ny inte så fasligt mycket på Schmiedmann, men ett tips kan vara att springa in på Returbilen och skruva av ett gäng och plocka ut de som är i mcyket fint skick - eftersom de sitter på nästan varenda BMW-modell så finns det plenty av dessa!

Vill man kolla gängorna så får man nog ta med sig en bromsokshållare, annars får du rota fram din gamla M9-mutter! För om jag minns rätt så är det en riktig oddballare (tror det är M9 grovgänga dvs M9x1.25).
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Har ni hört talas om tecdocpartsdecoder? Testa ni kommer bli förbluffade.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Reservdelar 24 har ett stort utbud vilket e kanon. Men oordningen e dom nog bäst på av alla sidor.

Fan slangen älskar ditt utryck silveryggar. Har du All Rights Reserved på den? Eller får man låna?

Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jodå, det brukar åka fram ibland när det ska korsrefereras (fast främst när jag joddlar med andra märken - tex så börjar mitt VADIS för Volvo bli gammalt).

Hi hi gaspo, bara att köra på och använda den så mycket du vill - det är bara CC0 (Create Commons) licens på den :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.