|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet var kylvatten nivågivaren sitter på en 525 -89? Jag får upp på CC en text Coolant level, men när jag tittar i expansion tanken så är det ok med vatten. Förmodligen så spökar givaren men var sitter den? MVH O.G | |
|
På min 325:a sitter expansionskärlet i ena gaveln på kylaren och givaren sitter i botten på expansionskärlet. Jag har fått byta givaren för att den falsklarmade, verkar vara relativt vanligt. |
|
|
Mitt expansionskärl sitter också på sidan, ska kolla under. Tack på förhand. MVH O.G |
|
| Är det lätt att byta givaren själv, och hur ser den ut? | |
| Tror det finns ett "gör det själv" tips om det där...Så kolla där är mitt råd! | |
| Hittade inget där, så jag är tacksam för alla tips :) | |
| Tappa ur all kylarvätska och byt den på samma gång (ska göras vart annat år.) Det finns 2st urtappningspluggar, 1 på motorblocket under grenröret och en på expansionskärlet (blå plastskruv bredvid nivågivaren.) Lossa dessa 2 pluggar och tappa ur all kylarvätska. Sätt sedan dit pluggarna igen och koppla loss kylarslangarna på kylaren. Ta bort fläktkåpan runt fläkten, sitter med 2st plastclips. Ta sedan bort kylaren. Nu kan du även passa på att skölja rent kylaren med vatten, men akta dig för att lämna den ute i minusgrader utan glykol! Nu kan du byta nivågivaren, den sitter fast med en stor plastmutter som du gängar loss. När du köper givaren följer en ny O-ring med men muttern måste du återanvända. Gänga försiktigt dit den nya givaren, akta dig för att dra den snett, det är lätt att göra det på plastgängor. Skruva åt muttern lagom hårt. Prova hälla i lite vatten och se om den tätar, annars dra åt den lite till. Sen är det bara att sätta ihop allting. Byt också termostaten förresten om den inte är nybytt. En termostat brukar hålla i 2-5 år, lite olika. Köp original. Glöm inte att lufta kylsystemet ordentligt!! Viktigt på din motor! Ställ bilen i uppförsbacke, vrid på full värme (fläkten på 1 eller 2.) Och lufta på de 2 luftningsskruvarna som finns. Lycka till! Hör av dig om problem uppstår. | |
| Tackar för det utförliga svaret! Hur stor lutning måste bilen stå i när man luftar? Här i Malmö är det ont om backar o att blockera infarten i ett parkeringshus blir nog inte populärt :) | |
| På min gamla 323i E30 från 84 fick jag problem med givaren. Den bestod av en flottör i form av en ring som löpte kring ett vertikalt plaströr. I röret satt ett litet så kallat reed-relä, dvs en liten brytare som sluts när den utsätts för magnetfält. När nivån på kylvattnet sjönk så närmade sig flottören/magneten reläet och den slöts... och check-displayen lyste rött. Jag upptäckte att det kommit vatten in bredvid reläet i röret så att fastlödningen av detta korroderat bort. Jag lödde ihop det hela igen och fyllde röret med epoxi så att inget vatten kunde tränga ner. Sen höll nivågivaren till dödagar dvs ca 15 år! | |
| Förresten glömde fråga, kommer jag åt urtappningspluggen under grenröret utan att komma under bilen? | |
|
Gammal tråd men va fan ! Jag hissade upp bilen, och kröp under, hade med mig den nya givare, skruvade loss den gammla åså snabbt dit med den nya, de flödar ju vatten å man får lite på sig men men, de gick ganska bra. De hann ju förståss rinna ur ett par liter. Jag hittar bara en luft skruv brevid locket till exp. kärlet. Vart sitter den andra ? Jag luftade den kall är de inte bra nog ? Ska man köra den varm å sen slå på värmen sen lufta på de två ställena ? Sen var mina kontakter till givaren helt slut så jag fick löda på två nya, finns på BMW med sladd åså får man skarva på de gammla kablarna. // Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.