|
|
|
|---|---|
| Hej! Jag tänkte underhållsladda batteriet i bilen. Läser i instruktionsboken för min 530XD -12 att "Laddare, som specialutvecklats för ditt fordon och som anpassats speciellt till elkabelnätet finns att tillgå hos service". Funkar det alltså inte att koppla på min CTEK MXS 5.0? Står att den lämpar sig för upp till 110 Ah. Vet någon vilket batteri som sitter i bilen? Vilken laddare behöver jag? Mvh Fredrik | |
|
Det funkar utmärkt att ansluta din nuvarande laddare. Givetvis vill BMW spela på kundernas okunskap/osäkerhet/rädsla och sälja en C-tek-laddare med BMW-logga på...! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Du ska även använda AGM läget. | |
| Varför ska man använda AGM-läget på laddaren? | |
| Har du inte AGM-batteri? | |
|
Det finns ingen laddare som specialutvecklats till din bil och elnätet, det är bara ett försäljningsargument. Du kan koppla på vilken ctech som helst bara den kan ladda din typ av batteri. |
|
| 520iA: Läs bruksanvisningen till laddaren. Om du har AGM-batteri skall du använda det läget. Det är lite högre volt på laddningen. Har du inte bruksanvisningen kvar finns den på hemsidan. | |
| Trodde det var du som hade CTEK MXS 5.0. Annars är det nog som delorian skriver. | |
| Tack för era svar. Nu är batteriet fulladdat - funkade bra men tog åtminstone 14 timmar. Men någon omkopplare för AGM finns inte på MXS 5.0. | |
| Det måste väl gå med vanliga laddare också, men det tar längre tid? | |
|
Du skall trycka på MODE knappen till AGM lyser. Du har fyra olika symboler. För din del skall du trycka tills bil + agm + ev recond lyser, sen är det bara och ladda. Länk |
|
| Fredrik: Brux, Länk | |
|
Det funkar utmärkt med en spänningsreglerad laddare. Ctek är en, en det finns många andra. Visst är det försäljningsargument inblandat från BMW´s sida, för att inte tala om Ctek... Undvik all form av billiga plåtladdare av oreglerad typ, vanliga s.k. garageladdare, de kan ligga både över och under rätt laddspänning. Till nöds kan de användas under uppsikt några timmar om man råkat ladda ur sitt batteri, men aldrig över natten osv. Många skrönor snurrar omkring, vanligt är t.ex att AGM blandas samman med GEL-batterier, som är en helt annan produkt. Det man gör när man väljer AGM på en laddare som har denna inställning är att slutspänningen under bulkfasen (den första delen av laddningen) höjs till 14,7V istf 14,4V. Underhållsnivån 13,6-13,8V är densamma. Alla batterier, även vanliga med öppen elektrolyt, behöver lite högre laddspänning när det är kallt, omvänt så skall nivån sänkas om det är en bit över vanlig rumstemperatur. En bra laddare har temperaturkompensering för detta, och sensorn skall då sitta ute vid batteriet, inte inne i laddaren. FP |
|
| Tack Folke! Bra sammanfattning. | |
|
Tack för länk till bruksanvisning. Det sitter alltså ett AGM batteri som standard i bilen? |
|
| Var tvungen att dubbelkolla laddaren, om jag helt missat AGM lampan??? Men min laddare har inte den. Det är en motorcykel, en bil, en snöflinga och RECOND på min. Har väl säkert en äldre modell. | |
| FredrikNacka vilken modell har du? | |
|
Snöflingan (kyla) ger lite högre spänning under första delen av laddningen, ungefär som AGM-läget. FP |
|
| Precis, på min Ctek anges att vid agm batteri ska man använda läget med snöflingan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.