|
|
|
|---|---|
|
Enligt DäckOnline så finns det oljor med klassificeringen BMW LL- 12 FE [LÄNK] resp LL-14 [LÄNK] Tittar jag i Drivers Guide för min bil så rekommenderar den antingen LL-04 eller LL-12 FE+ till min bil (535d xdrive -16). @Gaspo pekar på detta datablad Länk Ett par frågor: Vad är det för skillnad mellan LL-04, LL-12 FE och LL-14? Vilken klassning på olja har hällts i min motor från fabrik? Vilken klassning på olja rekommenderas verkstäderna att byta till vid servicarna? Om jag köper min olja själv för extra byten, skall jag då välja klassning LL-04, LL-12, eller spelar det egentligen ingen roll? (Jag har ställt denna fråga i en tråd som behandlar LL-01 vs LL-04 i en bensinare, men tycker denna fråga förtjänar en egen tråd) | |
|
Kolla här: Länk LL12 och 14 är till vissa specifika moderna motorer från BMW, enligt listan i länken ovan. Så frågan är vilken motor du har i bilen? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för den länken! Jag har en N57Z så då tolkar jag det som att jag skall använda LL-04. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Intressant, har faktiskt inte tittat närmare på dessa specifikationer och vilka motorer som vill ha vad. När det gäller FE tillägget så har det troligtvis samma innebörd som när det användes för den äldre LL-01 FE klassificeringen. Då var LL-01 FE (FE står för Fuel Economy) och kan användas i vissa motorer för att få ned bränsleförbrukningen. Motorn måste dock vara designed för denna typ av olja (som brukar ha en något lägre viskositet än vanligt). BMW påstår att man kan spara upp till 2.5% bränsle om man använder LL-01 FE istället för vanlig LL-01, uttalandet gäller för NEDC (New European Driving Cycle). Jag själv är inte speciellt imponerad att klämma ihop marginaler i motorer och dylikt bara för att spara några droppar bränsle, medans asen bara blir större och tyngre... Kasta ut allt förbannat skräp och banta bilen med 200kg och vips så har du sparat lika många droppar om inte mer... När jag tittar i tabellen från BMW så är det som sagt bara några motorer som får köras med LL-01 FE (N42,N45,N46,N52,N62 samt ett par till). Alla motorer som får köras med LL-01 FE får även köras med LL-01. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.