|
|
|
|---|---|
|
tjena. förra året böt jag styrled höger. och kontlollerade med den nya och beg att dem var lkadana så förra vintern satte jag på mina orginal fälgar 16" inför vintern. men då när jag svängde fullt vänster så tog styleden i fälgen och gjorde en tvärnit på betong glovet. vad kan de vara för problem? satte jag styrleden för kort så jag måste gänga in dem mer ? men nu för ca 3 veckor sen så satte jag på bara fram fälgarna och provade igen men då tog dem inte i. körde fulla rattutslag hela tiden men inget tog i tacksam för svar. då vi strax har en väg att åka till bb i november :P | |
|
Hej, Om du inte var ytterst noggrann när du bytte tidigare, bör bilen väl ha fått en hjulinställning efteråt? Fast det där med "borde ha skruvat in den längre" låter som att du bara bytt lite på chans och lämnat det så? Men problemet tidigare tror jag kan ha berott på att du drog fast leden med bilen upphissad. Då hamnar leden lätt fel, för när du sedan sänker ned bilen, vrider sig leden och får en onaturlig vinkel. Och det kan med tiden ha justerat sig själv om inte allt varit riktigt åtdraget. Det bör nog vara det första att kontrollera. Bara en spekulation, men jag har svårt att tänka mig något annat scenario. /Lennart |
|
|
Vi mätte och räknade gäng på den gamla och gjorde detsamma när vi satte dit den nya. Men de är som du säger att det iaf kan bli fel när bilen är upphissad och den kan få en fel vinkel. Men skall även kontrollera vänster sida samt höger och se om man ser något fel. Men då är frågan igen när jag provade för ca 3 veckor sen så tog inte leden i. Så jag har ingen aning om varför de slutade att ta i. Men ska kontrollera lederna när jag sätter på vinterdäcken igen för att se om det går att köra. Mvh |
|
|
Det var ju lugnande besked. Men vad jag menade förut var att en led - den yttre och/eller den inre - "justerat sig själv/själva" då krafterna från den ev felställda yttre ledens möte med hjulspindeln tvingat fram det. /Lennart |
|
|
Hängde inte riktigt med där. Men mena du att om den sitter fel fast årsdagen så blir de rätt inställd av sig själv ? Eller kan de vart jag som bara gjort fel och inte gänga in den helt som den skulle ? Så den sticker mer ut och in mot fälgen när man svänger ? |
|
|
Oj, nu tänkte jag riktigt fel!!! Den inre styrleden kan ju rotera så att den kompenserar för en felställd yttre led! Ber om ursäkt! Snarare är det så, att när du hade monterat den yttre leden och den ännu inte hunnit anpassa sig (exempelvis p g a den inre ledens gummidamask), har kanske den yttre stått en aning fel, vilket räckt till för skrapet. Sen har det rättat till sig efter en tids körning. Det är nog lugnt m a o. /Lennart |
|
|
Ja får hoppas på att de funkar utan att de tar i och skrapar. Tråkigt när de blev så och att det är orginal fälgarna till bilen. Men kan det vara så att själva huvudet på en leden jag böt kan vara en liten aning grövre än vänster sida?? Men de jag tyckte var att leden åkte mer ut åt höger när man svängde som om att den kanske inte satt ingängat helt. Men kan ha fel och så som du säger är rätt.. För jag fick hjälp med att byta leden av en vän. Men nästa vecka efter besiktning skall jag prova alla 4 fälgar igen så återkommer jag om det fortsätter skrapa.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.