|
|
|
|---|---|
|
Köpte dubbdäck till min E91:a i samband med köp 2011. Mönsterdjup nu ca 6 mm och dubbarna är väldigt nerslitna. Däcken har rullat ca 1500mil mest på barmark. Jag ska pendla på motorväg ca 16 mil per dag i vinter blir väl ca 1500mil. Jag tycker helt klart att det är ishalkan som är värst och det är där dubbarna behövs. Har möjlighet att åka buss på motorvägssträckan om väglaget blir riktigt jobbigt. Tar dock ca 30 minuter per väg extra så jag vill helst köra bil hela vägen. Till frågan: skulle nya dubbdäck göra att jag kan köra oberoende av väglag? Jag har 16-tummare RFT Continetal Winterviking och kostnaden för nya är kanske 8-10.000. Har inte kollat närmare. | |
|
Köp Ej RFT och du klarar dej på 6000 kr. Är mönstret bara 6 mm och dubbarna nedslitna är det dax att byta... däcken har ju trots allt hållit i 5 år. /Jonas |
|
| Tänk vad olika man är. Hade jag haft 6mm kvar på vinterdäck så hade jag utan minsta tvivel kört vidare. För mig är det "nästan nytt". | |
|
Generellt brukar däckbranschen och andra "aktörer" inom trafiksäkerhet, rekommendera att man byter sommardäck vid ca 3mm mönsterdjup och vinterdäck vid ca 5mm. Är dubben helt slut och det är 6mm kvar, är det ett mycket dåligt vinterdäck... Med tanke på att du planerar att pendla 16 mil dagligen, hade jag inte tvekat att köpa nya! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Pendla 160 kilometer/dagen på 5-6 år gamla vinterdäck?? Vart e världen på väg???? Nåja kanske ett litet uns överdrivet men jag hade absolut köpt nya däck! mvh Jens |
|
| Beroende på hur beroende du är av bra dubbutstick så hade jag fortsatt köra tills det var 5mm kvar på däcken, och sedan sett hur vädret och vintern verkar vara. Är det blidväder och blött så hade jag fortsatt säsongen ut på nuvarande däck, är det (eller om de lovar att det skall bli) riktig vinter hade jag bytt då. | |
|
Trevligt med lite respons i tråden. Ja, det blir en tuff vinter på motorvägen. Jag skulle säga att om jag byter så är det för att få nya dubbar. Ishalkan är det värsta. |
|
|
Det blev Conti Icecontact2 RFT. 16 tum 205/55 kostar 1600kr/st. Ett bra pris och ett bra däck. 2:a i Teknikens Världs däckstest. |
|
|
Jopp: Fortfarande nöjd med ice contact 2 RFT? Funderar själv på vilka där man ska byta till. Har hakka 7 ej RFT och när de var nya (första och andra säsongen) var bilen livsfarlig att köra när den "åmade" sig på vägen med 0 styrkänsla och fördröjd reaktion på rattutslag på 0,5 sekunder. Funderar på om Hakka 8 RFT ger en något mer direkt styrning pga hårdare däcksidor. Men Conti-däck ska ju vara bra så det är inget jag är främmande för heller. RFT är något jag haft praktisk nytta av på sommaren så den tryggheten tar jag gärna även på vintern. Även om "alla" verkar avsky RFT. |
|
|
Jag har inte kört så mycket med dom ännu så det är lite tidigt att uttala sig om det ännu. Däckhandlaren som jag köpte av kunde bara få fram Conti och Nokia Hakka 8 eftersom jag ville ha RFT så urvalet var inte särskilt stort. jag valde bort Hakka 8 eftersom dom var betydligt dyrare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.