|
|
|
|---|---|
|
nu när det börjar bli lite kallt så märker jag att det är lite problem med värmen på förarsidan. Helt plötsligt börjar det blåsa iskall luft, kan hålla på i några minuter, sen går det tillbaka till värme. Detta är i autoläge, reglagen satt på 22grader. Sätter jag full värme så kommer det värme, så det verkar vara ett styrproblem, inte att motorn inte blir varm (båda termostaterna är bytta ganska nyligt). På passagerarsidan är det inte några problem. Några tips? Måste väl sitta en givare någonstans för vardera sida/zon? | |
|
Bumpar denna, ingen som har något tips? |
|
|
Har gjort ytterligare forskning på detta nu. Bifogat finner ni en tabell som visar data under en 3h lång färd. Rött: Vad temperaturen är inställd på i ACn Blått: Kabintemp (givaren sitter precis framför gallret på AC-fronten som suger in kupe-luften) Grönt: Höger mittutblås Gult: Vänster mittutblås [URL=Länk Som ni ser har jag betydligt sämre tryck i tempen på vänster sida, iallfall till en början, efter ca halva tiden börjar kurvorna följas åt, tills jag ändrar på tempvreden till MAX värme, då sticker höger utblås iväg och toppar på ca 40 grader medan vänster bara kommer upp i drygt 25 grader Tilläggas bör göras att jag knappt får någon luft genom defrostern (mot rutan) eller mot benen (varken passagerar eller förarsidan). Där bak får jag hyfsad värme genom mittkonsollen mellan sätena. Jag fixade nyss så jag kunde köra ISTA+ och fick då ut följande felkoder: 009C5D Heater echanger for heating system, sensor, right 009C61 Heater echanger for heating system, sensor, left 00E706 A/C systems, LIN bus fault När jag kollade hur spjällen stod i ISTA+ så fick jag utslag (är en %sats som visar hur öppna spjällen är) på samtliga spjäll. Har dock inte kollat om de fysiskt öppnas och stängs då jag förstått det som att man måste riva mer eller mindre hela instrumentpanelen för att komma åt...? När jag kollar parametrar för spjäll, sensorer etc via ISTA+ så ser jag att "Heat exchange sensor left" samt "Heat exchange sensor Right" alltid står på 55 grader (antar att det är samma som ger felkoderna 009C5D samt 009C61)... vilket så klart verkar konstigt. Jag har även bytt tempsensorn som sitter in i mittutblåsen samt förångarsensorn (gjordes av BMW). Så "värmesensorerna" är de enda kvar att byta... Jag har bytt båda termostaterna tidigare (Huvudtermostat samt EGR) så bilen går på 90 grader - så inte några problem där. När jag var inne i ISTA+ kunde man köra värmeventilen och jag hörde att det klickade på både höger och vänster när jag aktiverade vardera ventil ifrån programmet - har även känt på slangarna som går igenom torpedväggen och de är ganska ordentligt varma så jag borde få in nog med värme i värmepaketet. Jag tycker inte det blir någon skillnad när jag i Idriven ändrar från "rött till blått", alltså friskluftintaget... Har provat ha den både max rött och max blått utan någon skillnad - så det är inte ett sånt "enkelt" problem. Det självklara steget för mig nu är att byta de två sensorerna som ger felmeddelande. Men samtidigt när jag inte får någon luft från defrostern eller forutblåset så blir jag fundersam om det är något annat som felar - själva styrenheten till ACn eller är det helt enkelt så att sensorerna kan göra att det spökar på detta sätt? Blev ett långt inlägg, men försöker ge er en så nyanserad bild som möjligt så ni kan skapa er en bra bild och i därefter komma med kloka råd...=) Tack för hjälpen! |
|
|
Länken till bilden fungerade inte så bra, använd denna istället: Länk |
|
| Det kan inte vara värmepaketet som är igensatt?! Vet en kompis som hade liknande problem och fick byta det till slut. | |
|
Visst kan det vara så, men då borde jag ändå få luft via defrostern och vid fötterna? Kan ju så klart vara flera saker som jävlas.. men då slangarna är varma borde det tyda på cirkulation... har dock inte gjort några tester där jag mätt tempen på slangarna.. Jag litat nästan mer åt något spjäll? |
|
|
Snarlikt problem löstes för mig här: Länk |
|
|
Tänkte återkoppla angående detta. Köpte en ny värmesensor, sitter två stycken som man kommer åt via att skruva lös navigatorn som sitter med två skruvar - hur lätt som helst. Man behöver alltså INTE riva hela instrumentbrädan. Efter att jag bytt sensorn visade fortfarande ISTA 55 grader på den sensorn som jag bytte. Vilket då betyder att den är trasig/ingen signal. Skruvade sen lös själva AC-kontrollenheten (alltså den som man ställer in temp etc) och märkte då i ISTA att sensorerna började vakna till liv. Efter lite pillande var det kontakterna till denna enhet som glappade! Tog lös två av tre kontakter (den tredje är strömmen) och körde kontaktsprej på båda anslutningarna sen har det fungerat! Så enkelt så man blir irriterad...:) |
|
|
Lite OT: För många år sedan fick jag lite träning på att räkna på livslängd (MTBF) på elektronik. Många tror att halvledare är det som drar ned livslängden men det som är riktigt dyrt att använda för att få lång livslängd är kontaktdon av hög kvalié. Där sparas det in vid bilproduktion. Få skulle acceptera bilpriser där ingående komponenter är militärspecade. Och det finns inga(?) felkoder som kan peka ut en glappande kontakt. I stället pekas komponenter som givare och sensorer ut som misstänkta. En bra stategi är att börja med att felsöka bland kontaktdonen. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.