|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har en 320i 09 n43 motor . STÅR LL01 i instruktions boken alternativt LL04 spelar detta någon roll överhuvudtaget? Går det lika bra med ll01 eller är det bättre med ll04? | |
|
LL04 togs främst fram med de nya kraven på oljorna m h t partikelfiltern och andra överladdade motorer. Jag antar att du byter oljan på halva intervallen eller en gång om året? Då räcker LL01 fullgott i alla fall enligt min mening men det finns oljegurus så ha tålamod, de dyker nog in. Mvh Asken |
|
| Du måste ha LL04. Har du redan hällt i LL01 skulle jag byta omgående. Står det verkligen LL01? Om det gör det, kolla upp att instruktionsboken är rätt. | |
| står det LL01 som första alt så e det bästa alt. Men det går också med LL04. | |
|
Japp står Bmw Long life 01 och Bmw LL 01FE som första alternativ. Andra alternativ är Bmw LL04, Bmw LL 98 Vet inte hur man lägger upp bilder annars hade jag lagt upp bild på instruktions boken. |
|
| Länk | |
| Då e det du ska förhålla dig till. | |
| Jag har kört med statoil lazerway LL04 . Då bör jag ta en som är LL01 godkänd istället? | |
|
Det intressanta är att kollar man på lubematch på shell så rekommenderar dem en olja som är LL04. Men om man tar en som är LL01 typ shell helix ultra 5w40 så blir det bra eller? |
|
|
Om du är säker på att instruktionsboken tillhör din bil så är ju LL01 bättre val enligt instruktionsboken. Och visst, det kan vara så att LL01 är mer lämpad än LL04 i den motorn. Jag tycker dock det verkar konstigt. Du har TWC och borde väl då ha ACEA C3 dvs LL04?. Länk Hoppas jag har fel :-) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Spelar ingen som helst roll det viktiga är att du byter vid max 1500 mil. LL-04 är högre klassad än -LL-01 LL-01 är av BMW godkända oljor 2001 och LL-04 2004- LL-04 är mera rätt än LL-01. eftersom du har en 2009 årsmodell. Det har inte kommit nått nyare BMW godkännade än LL-04 mig vetligen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Enligt DäckOnline så finns det oljor med klassificeringen LL- 12 Länk resp LL-14 Länk Vad är dessa för klassificeringar resp oljor? |
|
| Kan det inte vara så att LL4 har några tillsatser som inte denna motor gillar? LL12 Länk | |
|
Den största skillnaden mellan LL01 och LL04 är att LL04 är en mid/low-SAPS-olja som behövs i dieselmotorer med partikelfilter och dieselkatalysator. Det är med andra ord inte främst en smörjteknisk fråga utan en fråga om att partikelfiltret inte skall slagga igen av restprodukter från oljan. Bensinarna är inte lika känsliga för detta. LL04 uppfyller alla krav som LL01 gör, så en LL04-olja är bakåtkompatibel med LL01 och LL98 - med andra ord: är du osäker på om du behöver en LL01- eller LL04-olja, använd en LL04-olja! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för alla svar. Blivit lite klokare. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.