AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.609

Bmw E60 530 xi 2007 aktiv styrning problem

ca
18
cappis
328i xDrive Touring
Hejsan, idag tog jag mig en längre tur i min bmw efter att ha ägt den i 2-3 veckor, testade även dra på rätt bra (runt 200), när jag väl kom fram så började styrningen vara otroligt trög vid låg fart, så något fel är det med den aktiva styrningen. Gick knappt att styra vid 90 graders korsningar osv.

Läst lite på forumet om att de ibland dyker upp felkoder för tex DSC, för mig gör det inte de, kollat med idrive och inga fel där. Testade även att "nollställa" den genom att låta bilen stå ett tag, starta den och försöka ge fullt rattutslag till vänster, sen höger och sen till mitten, detta hjälpte när ja stod på parkeringen, men så jag tog den på en tur där ja tog upp den i 120-130 och då började den spöka igen så fort jag kom ner i hastigheter på 30-40km/h och sen fungerade det inte att "nollställa" den igen genom att försöka ge fullt rattutslag.

Nu är de ju så att jag bara ägt bilen ett par veckor, så jag kommer ringa BMW-verkstan där jag köpt den, men ja skulle behöva köra bilen i helgen också, men vågar inte riktigt då jag inte kan lita på att "nollställa" den hjälper.

Är det någon som också haft problem med att köra för fort o sen att den slutat fungera?
ca
18
cappis
328i xDrive Touring
Kan tillägga att när man startar bilen efter den stått en stund så är den lika trög, så det är grymt svårt att faktiskt vrida ratten till fullt rattutslag åt båda hållen med bara motorn igång.

Men de släppte en gång, men inte mer, ska prova mer imorrn också ikväll finns de tyvärr inte tid till det..
ca
18
cappis
328i xDrive Touring
Nu efter natten var den okej tills ja började köra en bit, då blev den trög igen och det verkar som om ifall ja bromsar in hårt så släpper de för stunden men bromsar ja normalt eller lungt så kam de komma tillbaks igen. Någon som haft liknande?
ca
18
cappis
328i xDrive Touring
Sådär, nu har verkstan i alla fall fått titta på den, dom "trodde" det var servopumpen så jag har fått den utbytt på garanti. Återstår dock och se ifall problemet visar sig igen då dom inte visste, kunde inte se någon felkod osv.....

Man får väl hoppas på det bästa, för det är en underbar bil i övrigt. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.