|
|
|
|---|---|
|
Vid laddning finns det två alternativ. Ladda direkt och ladda till starttid. Säljaren hävdade att man, om möjligt, skulle välja ladda till starttid eftersom batteriet inte mådde bra av att laddningen var på trots full laddning. Tex telefoner lider ju av detta. Men första frågan blir då om han har rätt. Kan tycka att dosan på laddkabeln skulle slå av laddningen helt när batteriet är fulladdat. Nästa fråga är om det verkligen går att styra så batteriet blir fulladdat strax innan avfärd. Tycker det verkar som funktionen ladda till starttid handlar om att laddning ska ske när elen är billig, såvida man nu har tidstariff. När jag ställer in starttid laddar den ändå direkt och helt fullt så snart det går. Då har jag inte ställt in tidsfönster för laddning. Kan det vara så att man måste lura systemet med att ställa in tidstariff trots att jag inte har ett sådant elabonnemang? | |
| Jag vet inte hur det är löst på just 330e, men det brukar finnas inbyggd övervakning i bilen som förhindrar att batteriet får för mycket laddning. Det som jag misstänker är säljarens skäl till kommentaren är att batteriet i långa loppet inte mår så bra av att långa stunder stå med full laddning, men den effekten skulle du ha även om du rycker ut kabeln efter att bilen laddats fullt och ännu inte startats. | |
| När det är kallt ute är det en fördel att ladda så nära inpå start som möjligt, då batteriet får en högre temp vid laddning. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.