|
|
|
|---|---|
| När jag bytte till sommardäck i våras på min f36 blev fälglåset snett redan på andra hjulet, fick köpa nytt för närmare 300 kr. Nu lämnade jag in bilen istället för skifte till vinterdäck. Redan på första hjulet pajade fälglåset direkt. Har lånebil medan de meckar vidare på däckfirman idag. Kvaliteten på fälglåsen på nyare BMW tycks urusel. Dessutom krångligt att ordna ett nytt då det inte är dokumenterat vilket som passar. Nog klokare att byta till vanlig bult. På BMW säger man att det är rekommenderat att byta med handkraft pga den veka konstruktionen på nyare fälglås, mitt fälglås pajade ändå. | |
| Samma på VW, usel kvalité... :/ | |
| Inga problem om man ej drar för hårt samt inte drar "snett" med hylsan | |
| En gång fälglås aldrig mer fälglås. Vill tjuven ta fälgarna så gör han det hur många fälglås du än har. | |
| Vad är det som blir snett? Huvudet på bulten eller "nyckel"-hylsan? | |
| När jag drog själv bockades de snirkliga spåren inuti hylsan så att den inte passade. När däckfirman drog så gick hela hylsan sönder i småbitar. Ringde Novation som kände till problemet, hade tagits upp på interna möten som ett stort problem. Låsen till e90 mfl är betydligt mer robusta. | |
| Jag använder mutterdragare för att lossa alla hjulbultar (inkl. låsbultarna) och det har än så länge fungerat bra. | |
|
Jag skaffade 2st. fälglås när bilen var ny men gummiverkstaden pajade ett lås direkt med mutterdragare. Det andra fälglåset har fungerat perfekt i sju år nu (7) beroende på att jag har hållt mig ifrån dessa klåpare och skött däcksbytena själv. Receptet är att inte dra mer än 125Nm som även BMW rekommenderar. Jag har en momentnyckel med fast värde som är mycket praktisk;) |
|
|
Många BMW-verkstäder rekommenderar att man bytar ut de skräpiga McGard-låsen som BMW och många andra tillverkare kör med till de gamla som fanns på exmepelvis e90-modellerna. Jag har gjort så pga att mitt nya pajjade och det funkar strålande sedan dess. Dock ska man aldrig dra eller lossa några låshjulbultar med mutterknack oavsett modell. Momentspikarna är högre än vad materialet mäktar med. |
|
| Lossar alltid med mutterknack om sådan finns, det ska den klara av. | |
| Delorian, det ska den inte alls. | |
| Du anser att den ska gå sönder när man dra den med en dragare? | |
| Nej, jag anser att den borde hålla MEN den håller inte. Skallen pajjar. En mutterknack ger runt 1-1,3kN i momenttopp vid slag beroende på märke och modell. Gängan tål, men skallen gör det ej. | |
| Jag har samma erfarenhet på min f36. Bilfirman hade dragit åt vinterdäcken så hårt att de inte gick att få loss med handkraft. När jag försökte få loss låset så hamnade nyckeln lite snett och jag drog sönder halva låset.. men lycktivis fick jag senare loss den med luft. | |
| Till dom sista hjullåsen jag köpte stod det i bruksanvisningen att mutterdragare ej fick användas,. Kommer tyvärr inte ihåg vilket märke det var men det kan ha varit mcgard. | |
| Jag drar aldrig åt låsmuttrarna med mutterdragare eller det utdragbara skaftet, drar alltid åt låsmuttern sist och bara precis så att det sitter. | |
| @delorian - precis så gör min personlige däckgubbe också :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.