|
|
|
|---|---|
|
Är tomgångs ställdon samma som disa-spjäll? Kan ett fel på det resultera i att motorn går som en påse skit? Var på insuget sitter det? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej, det är inte samma. Ett tomgångsställdon (skrivs som ett ord) brukar även kallas tomgångsventil (skrivs också som ett ord) och har som uppgift att släppa förbi lagom mycket luft (förbi gasspjället) för att hålla ett lämpligt tomgångsvarvtal. Om varvtalet/motorgången är mycket orolig på tomgångsvarvtal, men fungerar helt felfritt annars - då kan man börja misstänka tomgångsventilen (men det finns såklart massor av andra saker som kan vara orsaken istället). DISA-spjället är till för att ändra hur luften färdas inuti insuget, detta för att skapa bra luftflöde för både låga och höga varvtal. Vad är det för motor du felsöker? |
|
M52b28tu,den startar men går dåligt misstänker starkt kamgivare men fick felkod 53 å den säger tomgångsställdon. Har svårt å tro att den gör att bilen Inte svarar på gas,kanske en kombo? |
|
Vad har du för verktyg/program för att läsa ut felkoder? Låter inte som något pålitligt program om den inte ens kan ge en översättning, såvida dess funktionalitet avsiktigt begränsat sig själv till att bara läsa själva numret på felkoden - men då ska man inte skriva ut texten "okänd felkod" överhuvudtaget. Ska man felsöka behövs nog bättre verktyg. Men som du säger så betyder 53 tomgångsmotorn för en M52B28TU. Nä, om den inte svarar på gaspedalen och är ovillig att varva upp så är det mycket sällan tomgångsmotorns fel. Men är inte ditt motorstyrsystem i "limp home mode", dvs reducerat effekt och användning? Naturligtvis, detta mode orsakas ju av ett fel. Men detta "limp home mode" kan ju vara en del av orsaken varför inte motorn svarar, dvs det döljer hur motorn egentligen beter sig. Man felsöker på ett följdfel och inte på det riktiga felet, du ser alltså inte skogen för alla träden - om du hänger med i mitt logiska felsökningsresonemang. Men jag skulle tro, precis som du är inne på, att du har multipla fel. Såvida inte tomgångsmotorn har hängt sig i något riktigt galet läge och släpper igenom på tok för mycket som inte motorn kan hantera - men detta brukar motorstyrsystem hantera galant genom att bara tillsätta mer bränsle (och tomgångsvarvtalet blir dock väldigt mycket högre än det är normalt) men inga övriga problem. Denna motor har en "gammal hederlig" tomgångsmotor, nyare motorer sköter ju detta via det elektroniska gasspjället helt och hållet. På min motor (N46) finns inget gasspjäll (det finns men sitter där bara som en nödbackup - det är alltid helt öppet i normala fall) - all gas sköts via den variabla ventillyftmekanismen. Denna motor har (om jag minns rätt) ett elektroniskt gasspjäll, fast med en backup i form av en mekanisk gasvajer. Å andra sidan kan det ju vara DISA som kasat snett, eller kamaxelsensorer som ger lite fel värden, eller VANOS som hakar upp sig lite, kanske är problem med tändningen, kanske är problem med bränsletillförseln, eller absurda vakuumläckor (som är vanligt på hela M5x-familjen av motorer), strypt lufttillförsel (råtta/uggla som byggt på i luftfilterhuset), etc etc etc. Jag skulle gått vidare med en korrekt utförd /noggrann felsökning. |
| Tack för tipsen,förra ägaren har mätt upp tändmodulerba å de ska vara ok. Hur raderar man motornödprogramet? Måste ju göra det för att kunna söka felen. | |
En gyllene regel inom felsökning är att aldrig lita på resultatet från felsökningen av föregående person :-) Man kan ha det som en guide, men aldrig lite 100% på det. Surt, men så är det tyvärr. Bara som ett exempel kring felsökning : att mäta upp tändmodulerna täcker bara en extremt liten del av tändsystemet. Framförallt så brukar intermittenta problem med tändmoduler uppstå först när de blir varma, så mäter man de i kallt tillstånd så kan allting se bra ut. Dessutom utgår jag ifrån att man bara mätte motståndet i den primära lindningen, det finns mycket mer i en tändmodul som kan gå fel än det. Sen är tändmodulerna bara en liten del i hela tändsystemet. Vi har kablage med spänning och styrsignaler, vi har tändstiften, vi har tändstiftsbrunnarna och så vidare. Misstänker man dåligt tändning så är det säkraste att observera gnistans längd och färg för varje cylinder. Sen avgör dessutom felsymptomet om man ska börja med att felsöka individuella cylinderkomponenter eller fokusera på gemensamma cylinderkomponenter. Vilka cylindrar går dåligt? Är det alla? Är det alltid två stycken? Om det är alla cylindrar som går dåligt så är det högst osannolikt att alla sex tändmoduler är skadade på samma sätt. Men om det alltid vara samma cylindrar som hade problem, då är det inte omöjligt att dessa två cylindrar har fel på sina tändmoduler. Om det alltid är samma cylindrar så är ju tex tomgångsmotor/kamgivare inte mitt go to alternativ för felsökning, då dessa borde statisikt sett påverka alla cylindrar - inte bara två stycken. Du förstår mina grundläggande tankar i hur man resonerar i allmänhet när det gäller felsökning? Det ska bara räcka med att radera nuvarande felkoder för att den ska gå ur motornödprogrammet. Vilket diagnostikprogram använder du? Har du erfarenhet av detta program eller felsökning i allmänhet? När du säger motornödprogram, menar du att EML-lampan är tänd i instrumentklustret (eller på din E38 kanske detta motsvarar att den gula lampan som visar en motor är tänd samtidigt som texten "ENGINE FAILSAFE PROG" visas i chekck control displayen)? Innan du börjar felsöka så stanna upp och fundera lite på directions och hur du vill gå vidare. Att tänka är halva felsökningen. Börja med historiken. Hur uppkom detta problem? Kom det plötsligt? Kom det smygande? Kom det i samband med när du gjorde en reparation? Kom det i samband med ett ösregn? Detta är bara några exempel på frågor man ska ställa sig! När uppstår problemet? Alltid? Motorn kall bara? Motorn varm bara? Bara på tomgång? Bara i Park men aldrig i Drive? Alltid oavsett om man står på tomgång eller kör? Hur visar sig felet? Några andra observationer? Rök, vibrationer, klonkanden, oljeläckage? Hur beter sig motorn? Är det alla cylindrar som går dåligt? Eller är det bara en eller två cylindrar som går dåligt? Detta är också bara några exempel på frågor man ska ställa sig! Och detta ens innan man börjat någon riktig felsökning :-) Första steget är alltså att samla in maximal information om felet och därifrån fundera bästa sättet att attackera felsökningen. |
|
Den var sån när jag köpte den så jag börjar sas från noll. Har haft hjälp av en kille som är van vid felsökning,vad han använder för program vet jag tyvärr inte. På e38 är det mycket riktigt den gula motorsymbolen som lyser samt att det står motornotprogramm. |
|
Aha, ok - ja då är det bara att börja samla in så mycket info du kan om problemet som första steg :-) Raderar du felkoderna så kommer engine fail safe mode att försvinna (men kommer tillbaka när en allvarlig felkod sätts åter). Just att radera felkoder och se vilka som återkommer, hur snabbt och under vilka scenarios är också en del av den förberedande informationsinsamlingen (innan man börjar felsöka på allvar). Så har du inte själv tillgång till dylika verktyg så kommer det att vara ganska svårt att felsöka själv. När man har en liten sense of direction vad man ska börja någonstans så är det också rekommenderat att göra en sanity check på vanliga motorstyrparametrar, för att se om man ser något som skiljer sig från det normala eller kan ge någon ytterliggare del av information (jag tänker på motortemperatur, fuel trim parametrar long/short och båda banker, värde från MAF-sensor, misfire detection räknare per cylinder om det supportas, upstram/downstream spännignsvärden från syresensorerna båda bankerna, etc etc etc). Bara som en ren sanity check. Lite märkligt att den går in engine fail safe mode och "bara" sätter en felkod för tomgångsmotorn. Men det kanske bara är det. Eller så är det ett större fel bakom. Eller så lyckas vi inte läsa ut alla felkoder. Kort och gott, mycket gissningar så det är vidare felsökning som gäller. Men mycket av ovan kräver att man har en diagnostikutrustning och är van vid den (samt har grundläggade kunskap om denna motorn), inte helt ovanligt att det krävs lite ovanliga verktyg längre fram (bränsletrycksmätare, kompressionstestprovare och annat smått och gott). Så ta dig en funderare på om du vill felsöka vidare eller om du ska lämna iväg den för en professionell felsökning för en billigare peng. |
@STENFELT : Hur gick du vidare med problemet, lämnade du in den till en verkstad? Vad var felet och vad behövde åtgärdas? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.