AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.348

Alla däcken tappar luft – exakt lika mycket luft

Visa användare
37
MatsK72
X3 Xdrive 20d
Hade en incident när bilen var nyinköpt. Ett RFT-däck small nere i Småland, trots att ingen indikation om problem med lufttryck dök upp i displayen. Inte ens EFTER att däcket rykt.

Nåväl. Skaffade nya däck till bilen och firma gjorde om fyrhjulsinställningen, som var helt jäkla sned.

Nu har jag noterat att däcken tappar luft, trots att jag använder bilen mycket lite (kanske kör 15 mil i veckan). Samtliga däck tappar från 2,4 till 1,8. Jag fyller på luft på macken. Och så två veckor senare är det nere på 1,8 igen. Runt om.

Vad i hela Hällefors är detta?
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Mäter du med samma klocka/mätare?
Har du kört lite längre när du fyller på luft på tappen? 0.6 är mycket att skilja mellan varmt och kallt däck, men 0.3-0.4 är normal skillnad.
Visa användare
37
MatsK72
X3 Xdrive 20d
Samma mätare (Shell, Aspudden, Stockholm).
Visa användare
37
MatsK72
X3 Xdrive 20d
Har ej kört långt. Bilen står mest i varmgarage.
wm
137
wmt
530iA Touring -01
750iA Sedan -97
523i Sedan -99
MB E240 -04
De ska inte tappa luft alls, dessutom har ett varmkört däck ca 0,3 bar högre tryck än ett kallt.

/wmt
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Iom att det är lika mycket på alla fyra hjulen så misstänker jag starkt mätaren trots att det är samma ställe. Sannolikheten för att alla fyra ventiler eller däck skulle släppa ut lika mycket tryck är inte stor...
Det finns billiga digitala mätare att köpa, och de mäter bra även när de är billiga, så tipset är att köpa en sådan och kontrollera trycket då och då.
Visa användare
37
MatsK72
X3 Xdrive 20d
Tack för tipset. Ska skaffa en egen mätare snarast.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Fortätter problemet, fyll till önskat tryck och kläm ner hjulen i en balja med vatten så ser du direkt var problemet ligger.
be
113
begell
X3 30e -20
Använde gummigubben en bra monteringspasta eller bara diskmedel?
Finns ju ett antal BMW som fått mycket små läckage mellan däck och fälg(däribland vi),men att få det på alla hjul verkar osannolikt.
Dränk däcket i vatten och hav tålamod. Vi hade en liten, liten bubbla var 10:e minut!
Ommontering med bra pasta i stället för det medel som används vid nyproduktion räckte för att få tätt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.