|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har nu ägt min 320i 04 ett par månader och börjar störa mig på några småfel som uppstått. Första problemet är airbaglampan som lyser så fort någon sätter sig i passagerarsätet och kommer sedan och går tills sätet blir tomt. Har läst runt och det verkar som det är sensorplattan som klyddar uppenbarligen, finns det några kända småfel som kanske kan fixas själv för en billig peng eller krävs det en ny platta? Andra problemet som egentligen bara är skönt men ändå förbryllar mig är att bälteslampan aldrig lyser eller blinkar. Kvittar om förare eller passargerare är obältade så lyser ingenting. Tredje är oljenivålampan som börjar lysa så fort motorn når en högre arbetstemperatur. Precis vid start och den första milen varnar den inte. Nivån är som den ska för övrigt men den indikerar för Inspection om ca 160mil. Kanske åtgärdas vid service? Tacksam för svar på dessa småfel. /Rasmus | |
|
Hej och välkommen till forumet! Airbaglampan du har som beror på en glapp sensormatta är lätt att fixa. Antingen gör du en egen emulator med mektipset Länk eller så köper du en färdig och pluggar in. Jag har några liggande, om du är intresserad så powerposta mig. Då du inte har fast sken på airbaglampan så kommer den försvinna direkt och behöver inte nollas med dator. Bältesvarningen är avstängd som standard på e46 så den behöver du inte bry dig om. Angående oljan så brukar det kunna vara oljenivågivaren som är dålig, sitter i tråget. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Angående stolsensorn: Det kan vara så enkelt att det är glapp i kontaktstycket under stolen, eller som det var i mitt fall med E46:an; glapp i kontaktstycket mellan dörren och a-stolpen - räckte med att dra åt de två skruvarna som håller kontaktstycket mot a-stolpen. Oljenivågivarna går ofta sönder och då kan de varna för låg nivå trots att oljenivån är korrekt. Givaren sitter i botten av oljetråget och är skruvad med tre muttrar/pinnbultar. Enkel att byta men man måste tömma ur oljan först - så byte sker lämpligen i samband med att man byter olja i motorn. Det går som sagt att programmera in bältesvarnaren så den varnar när man inte har tagit på bältet, om man nu vill ha funktionen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan, jag har faktiskt aldrig hört talas om glappande kontaktstycke som ger sensormattefel. Skulle det glappa det där får man fast lampa. Däremot vanligt med bälltespännarfel pga glapp. Också med fast lampa som måste nollas. Dörrgenomföringen har väl inget med sensormattan att göra? Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
I mitt fall var det inte sensormattefel, utan airbagfel i dörren när man läste felkoderna. Men varje gång man trampade på mattan vid passagerarsidan tändes airbaglampan. Troligen skapades det tillräckligt mycket drag i kablaget för att det skulle börja glappa i kontaktstycket som sitter skruvat på utsidan av a-stolpen, som då indikerade fel i airbagen i dörren och tände lampan. Till saken hör nog att dörrarna byttes två gånger på rostskyddsgarantin och troligen hade inte verkstaden skruvat åt skruvarna korrekt sista gången. Det var dock lätt att konstatera att skruvarna inte var åtdragna, då de var lite lösa. Enkelt fixat var det i alla fall och efter jag drog åt skruvarna och släckte felkoden/lampan, kom den inte tillbaka igen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan, vilket udda fel! Men det som gör att man i detta fall vet att det är sensormattan som spökar är att lampan kan släckas igen. Alla andra glapp eller fel på SRS sätter en fast felkod som måste raderas med diagnosutrustning. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Tack så hemskt mycket för alla givande svar! Airbaglampan är troligen löst med hjälp av olaO's modul, och bälteslampan var ju också skönt att det inte var något fel. Sista problemet, oljelampan. Har förstått att det är givaren som är kass. Är det följnade produkt som är felet? Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.