|
|
|
|---|---|
|
Har en F45 med Led belysning och även aut helljusavbländning, men hur är det tänkt att funka i praktiken ? När jag slår på heljuset och jag får möte så skall automatiken själv blända av, slocknar den blå helljuslampan på panelen vid avbländning för att sen tändas igen eller lyser den blå lampan hela tiden och heljuset bländar av ändå ? Alltså när automatiken bländar av vid möte måste jag manuellt slå på heljuset igen ? Jag blir inte riktigt klok på det här. Provade nu ikväll på en väg genom ett skogsparti, slog på heljuset , mötte fyra bilar , tyckte inte att mitt heljus bländades av men ingen bil blinkade åt mig ?! Blå lampan lyste hela tiden. Hoppas ni fattar vad jag menar :-) Thomas | |
|
Det som är lite speciellt med den funktionen är att den fungerar individuellt på dina strålkastare fram. När man tänker "helljus" så är det lätt att man förutsätter att båda strålkastarna lyser med helljus samtidigt. Men funktionen separerar strålkastarna så att i det fall du nämner lös höger strålkastare fortfarande med helljus, medan vänster strålkastare hade bländat av och lös med halvljus. Vissa system har ytterligare en funktion som gör att helljuset fortfarande lyser i strålkastaren, men själva ljusstrålen "viker av" så att den inte bländare mötande trafik. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Den blå helljuslampan lyser så länge "en del av helljuset" är på, men slocknar när det är rent halvljus om du förstår vad jag menar. | |
|
Det är inte typ såhär den ska fungera? Du kanske inte har lyckats aktivera funktionen ordentligt? Om jag förstått det rätt så har inte alla bilar den extra knappen på spaken utan man måste hålla in spaken i ett visst antal sekunder för att det ska aktiveras. |
|
|
Tackar för info ! Vi får se hur det kommer att funka i vintermörkret, låter smidigt i varjefall. Thomas |
|
|
För att aktivera funktionen trycker du in en knapp på blinkersspaken. Det tänds då ett "a" i klustret. Automatiken sköter resten. Slår du på helljuset på vanligt sätt, genom att knuffa spaken framåt, har du ingen automatik bara 100% helljus. /M Mina bilar: Länk |
|
|
2-serien har inte Selective Beam (bländningsfritt helljus) utan det finns enbart på 3-serien och uppåt. Helljusassistenten på 1- och 2-serien kan enbart tända och släcka helljuset, dvs skifta mellan halv- och helljus. Det bör finnas en separat knapp för att aktivera helljusassisten. På 1-serien sitter denna på blinkersspaken under knappen till färddatorn. |
|
Verdi |
Jag kan svära på att min M2:a hade "selective beam". Edit: Googlade lite och jodå. Länk Googlade lite mer. Verkar som om 2-serie coupe har selective beam oavsett motor. 1-serien kanske inte, men det ser ut som om M135i/M140i med LED har selective beam. |
|
Att det erbjuds till M2 innebär inte att de vanliga 2-serien har det. Tittar du under 2-serien så framgår det att de inte har Selective Beam. Se Länk Samma sak gäller för 1-serien. Min ansiktslyfta 1-serie med adaptiva LED strålkastare och helljusassistent har inte Selective Beam. De framhjulsdrivna BMW modellerna erbjuds inte alls med adaptiva strålkastare så de kan inte ha Selective Beam. Med utökade LED strålkastarna, som finns till de framhjulsdrivna modellerna, menas att de utöver ett statiskt halvljus även har kurvljus (dimljus som lyser upp i kurvorna). |
|
Verdi |
2-serie cab och coupe verkar ha det. Länk |
|
Verdi: Med tanke på den tvetydiga information på BMWs hemsida så är det svårt att säga vem utav oss som har rätt utan att faktiskt prova en 2-serie coupé eller cabriolet (ej M2). Båda våra länkar hänvisar till BMWs hemsida för bakhjulsdrivna 2-serier. Din för cabriolet och min för coupé. Oavsett så har trådskaparen har en framhjulsdriven 2-serie (Active Tourer) och den har inte Selective Beam. |
|
|
Verkar ju otroligt att det skulle finnas på cab och M2 men inte coupé. Gissar snarare på att det tillkommit under åren och BMW är dåliga på att uppdatera sin hemsida (notera årtalen i länkarna). Enligt denna brittiska prislista har coupén selective beam: Länk |
|
| maysula: Har du lyckats aktivera helljusassisten? | |
|
Har samma fråga: E90 M3 -08 med helljusassistent, och vredet är satt till A, och grön lampa lyser, men den bländar inte av. Vilken knapp på blinkersspaken ska man hålla inne för att A:et ska tändas i klustret? Sedan ska den även halvljuset slockna när man kör in i en tunnel, men det gör det inte, säkert en inställning eller vad har ni för erfarenhet av detta ? |
|
| På E9x finns ingen separat knapp för att slå på helljusassistenten. Om du trycker blinkersspaken framåt (helljus på) och håller den intryck i ca 3s så tänds det upp en helljussymbol med ett 'A' i instrumentklustret. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.